tirsdag 24. mars 2009

Søppel-TV

Jeg husker da reality-tv kom til Norge. Robinsonekspedisjonen var førstemann ut, og ble en suksess. Deretter fulgte Baren, Kråkeslottet, 71 grader Nord, og ikke minst Big Brother. Konseptene skapte enorme reaksjoner, og fagfolk i alle deler av verden spekulerte rundt hvor vidt det var forsvarlig for deltakerne å dele så mye av livet sitt med allmennheten. Den gemene hop var derimot mer delt. Det var programmene "ingen" så på, men som alle snakket om.

Høydepunktet i den tidlige søppel-tv-epoken må likevel kunne sies å være da Anette og Rodney fra første runde av Big Brother ble de første i Norge som hadde sex på TV. Folk gikk mann av huse for å få med seg noen av de mest banebrytende 17 sekundene så langt vist på norsk tv. Episoden førte ikke overraskende til et mediesirkus uten like, og foreldre fryktet effekten en slik løssluppenhet kunne ha på barna deres.

I Paradise Hotel som nå går sin seiersgang på tv3, ble det allerede i forrige uke varslet om at et av parene hadde bukket under for lysten, og at klippet vil vises i løpet av denne uken. Kanalen hadde antakelig håpet på medieoppstuss i Big Brother-stil, men denne gangen hevet folk flest knapt et øyenbryn. Det har tydeligvis skjedd en god del mellom 2001 og 2009. Så hvor går veien videre?


For at søppel-tv-sjangeren skal kunne overleve og fortsette å sanke seere, må produsentene hele tiden være lengst fremme når det gjelder å flytte grenser. Så når vanlig sex på tv ikke en gang er nok til få en gjennomsnittlig nonne til å slå av fjernsynet, må nye og kraftigere tiltak til. Jeg tar meg neppe vann over hodet når jeg spår at konseptmakerne fremdeles har noen ess igjen i ermet. Og jeg venter i kontrollert spenning.

Dagens sang: ZZ Top - La Grange
PS: Last den heller ned. Selv om live-versjonen er genial, er studioversjonen mye renere. Mmmmm!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Må si jeg har sansen for dagens sang. La Grange er rett og slett en udødelig klassiker! ZZ Top er gamlegutta som kan å rocke.

Have mercy!

Anonym sa...

flott blogg, dette er en av favoritt bloggene mine

besøk meg her tilbudsvarer.blogspot.com