torsdag 19. mars 2009

Fobier

Det er ganske interessant hva folk kan være redd for. Jeg ser på meg selv som ganske uoriginal og tradisjonell på området, da mine største "fobier" er høydeskrekk, flyskrekk, og skrekk for ting som kryper og kravler i stort antall. Jeg er ikke redd for én larve, men når de kryper over hverandre i hundretusener, blir jeg fullstendig satt ut.

Ting jeg derimot IKKE har noen problemer med, men som jeg vet mange andre har, er for eksempel edderkopper, slanger, haier og vann. Jeg ønsker meg nemlig en edderkopp ved navn Halvor, og jeg digger slanger. Nå skal det selvfølgelig sies, at dersom jeg hadde truffet på en hvithai på sjøen, så ville ikke min første reaksjon vært å kose med den. Men jeg begynner ikke å skjelve i buksene av å se en hai på tv.

Men dit jeg egentlig ville med dette innlegget, var å komme med noen eksempler på mindre normale fobier. Finnes det virkelig folk som er redd for disse tingene??

Dendrofobi - frykt for trær
Chiclefobi - frykt for tyggegummi (Og Oprah Winfrey har faktisk denne...)
Triskadekafobi - frykt for tallet 13
Peladofobi - frykt for skallede mennesker
Aulofobi - frykt for fløyter
Medorthofobi - frykt for erigerte peniser
Xanthofobi - frykt for fargen gul

Pass på at dama di ikke har xanthofobi hvis du vil gi henne disse...

Jeg ler.

Dagens sang: Spice Girls - Viva Forever

4 kommentarer:

Unknown sa...

Ser ut som du liker bedre "en fugl i hånden en ti på taket" siri?

Matilde Solbakken sa...

Da jeg gikk på folkehøgskole gikk jeg i klasse med ei som hadde penis-skrekk.

Det er en fobi jeg vet du ikke har, og heller aldri kommer til å få: Epistemofobi
Nå kan du lure nå;)

Anonym sa...

Det morsomme er at om du byttar ut fobi, med fili, så har du i dei aller fleste tilfeller ei seksuell legning.

Dendrofili = bli sexuelt opphissa av trær.

Tippar dette gjeld alle dei fobiane du ramsar opp.

Siri Supern sa...

folk er så drøye

og siden jeg ikke har epistemofobi, vet jeg selvfølgelig hva det er, og tror neppe jeg kommer til å få det noengang nei ;)