fredag 20. mars 2009

Den lille larven Aldrimett

På lørdag så jeg en vindusdekorasjon jeg likte veldig godt. Det var på Norli på torgallmenningen i Bergen, og dekorasjonen var av en larve. Ikke en hvilken som helst larve, det visste jeg allerede da. Jeg hadde sett den før, og jeg ble veldig glad av å se den igjen. Men jeg kunne ikke for alt i verden huske hva den het. På Google idag, er logoen midlertidig forandret i anledning vårjevndøgn, og jammen var ikke larven der også.

Det krevde ikke mye research (kun å føre pilen over logoen) for å finne ut at kreasjonen har fått navnet Vårjevndøgn, og at den er skapt av Eric Carle. Så da var det ikke vanskeligere enn å Google Eric Carle og dermed finne ut at larven er fra hans mest berømte bok er "The Very Hungry Caterpillar", eller "Den lille larven Aldrimett", som den så vakkert heter på norsk.

"The Very Hungry Caterpillar" ble utgitt første gang i 1969, altså lenge før Harry Potter i det hele tatt var påtenkt. Og i og med at Bokkilden og andre bokbutikker fremdeles selger den i hopetall, vil jeg si at vi med ganske stor sikkerhet kan kalle den en barnebokklassiker. Jeg elsket den da jeg var liten, tanter og foreldre gjorde det før meg, og det står ingenting i veien for at også den neste generasjonen småbarn vil trykke den til sitt bryst.

Dagens sang: Daze - Superhero Lover

Ingen kommentarer: