tirsdag 8. september 2009

Ta et valg og stå for det

Stortingsvalget 2009 er nært forestående, og kan ikke gå ubemerket forbi her på bloggen. Valgdagen er mandag 14. september, men mange steder er det allerede åpent for forhåndsstemming. Folk oppfordres til og med til å forhåndsstemme, siden svineinfluensaen er ustabil som en alkoholisert dromedar på etthjulssykkel, og kan slå til hvor og når som helst.

Jeg har ikke bestemt meg 100% for hvilket heldig parti som skal få min unike og avgjørende stemme ennå, men jeg kan likevel garantere at den ikke faller på den blå siden av den partipolitiske skalaen. Grunnene til det kan kort oppsummeres med at jeg er mer opptatt av miljø, skolegang og hjelp og støtte til de som faktisk trenger det, enn av å redusere skatter og avgifter. Jeg synes for eksempel at det er kjekt å vite at jeg ikke trenger å betale ut av huet og ræva dersom jeg skulle havne på sykehus. Dessuten tror jeg det er lurt å spare mest mulig av oljefondet til trangere tider, for når vi er tomme for olje i norske farvann, vil trangere tider komme, og da vil vi ha et problem hvis vi har solgt det berømte skinnet før den like berømte bjørnen er skutt.

Mange unnlater å stemme fordi de ikke tror at deres stemme vil gjøre noen forskjell, men nå er det viktigere enn noen gang å bruke den. Et par goder som kommer av å benytte seg av stemmeretten:
  • Du kan klage på hvordan landet blir styrt de neste fire årene med god samvittighet. Du har tross alt gjort din oppgave, nå er det opp til politikerne å gjøre sine.
  • Regjeringsalternativene nå kan virke uklare (som de stort sett alltid gjør, vil noen si), men selv om partiet du stemmer på ikke blir størst på Stortinget, kan det godt hende at det er kritisk nødvendig å ha med i et regjeringssamarbeide. AP hadde ikke fått sitte lenge alene på topp, hvis de ikke hadde alliert seg med SP og SV. Det samme gjelder Bondevikregjeringen fra noen år tilbake. Én stortingsrepresentant fra eller til for et parti kan faktisk avgjøre valget.
Jeg avslutter med å låne noen skarpe og kloke ord fra Sander:

"Vi får håpe FrP kjem til makta slik at kunstnarlønna avskaffast. Vi har allereie Ibsen, Grieg og Munch kva skal vi med fleire?

Vi får håpe FrP kjem til makta slik at vi kan bruke opp oljemilliardane i vår levetid. Dei som kjem etter får klare seg sjølv.

Vi får håpe FrP kjem til makta slik at stadig fleire ikkje vil ha råd til grunnleggande helsetjenestar. Survival of the Wealthiest."


Bruk stemmen din! :)



Dagens sang: Casiokids - Fot i Hose

7 kommentarer:

Sander sa...

Hey!
Glømte den beste gjorde du!

"Vi får håpe FrP kjem til makta så vi kan få avskaffa denne evinnelege Lånekassa. På tide at det berre er dei ressurssterke som får studere"

Elles einig i alt du skriv.

Tine sa...

jeg har stemt:)
hihi og forresten liker jeg dagens sang veldig godt også!
håper du har det like fint som meg Siri!!!

Siri Supern sa...

Tine er fliiink :)

og Sander er morsom :)

Mr. E. sa...

Jeg tror jeg skal droppe å stemme, for alle de testene sier jeg skal stemme FRP, men da er det faen bedre å holde seg unna!

Siri Supern sa...

Harry Potter skulle egentlig plasseres i Slytherin, men siden han selv ville til Gryffindor, plasserte Sorting Hatten ham der i stedet.

Så hvis du ikke vil stemme FrP, så kan du stemme hva som helst annet du vil likevel. Hurraaaaaaaa :D:D:D

Oda Martine sa...

Jeg ble veldig fascinert av bildet av en alkoholisert dromedar på etthjulssykkel... Skulle jeg gjerne sett...

Siri, du kommer på så mye morsomt! Bra av Sander også :)

Siri Supern sa...

Alkoholiserte dromedarer på etthjulssykkel er en fare for seg selv og omverdenen. Styr unna! ;)