fredag 18. september 2009

89% av dem som forsøkte seg på denne oppgaven, svarte feil

Det påstår i hvert fall et reklamebanner nederst på facebook. Oppgaven folk skal ha så store problemer med å klare varierer litt. En dag skal du se om bildet forestiller en en vase, to ansikter, eller begge deler, en annen dag skal du se om en ansikt snurrer med eller mot klokken, eller begge deler. Folk kan da umulig være så hinsides tilbakestående, tenkte jeg, og bestemte meg for å utforske saken nærmere.

Da jeg klikket på banneret, ble jeg sendt videre til en side hvor jeg måtte svare på noen USANNSYNLIG enkle spørsmål (for øvrig var ingen av dem spørsmålet som "89% hadde svart feil på"). Hvilket tall skal inn i tallrekken 2, 4, ..., 8, 10? Hvor mange bein har to hunder, en fisk og en katt tilsammen? Og som om det ikke er nok at et hvilket som helst imbesil kunne ha besvart spørsmålene korrekt, får man også svaralternativer å velge mellom. Just in case.

Jeg vant IQ-testen fra facebook! At jeg er smart som ost, vil noen kunne påstå.

Når du har fullført "IQ-testen", dvs svart på ca 5 åndssvake spørsmål, får du beskjed om å fylle inn mobilnummeret ditt, så de kan sende deg IQ-scoren din på sms. Enhver person med et snev av evne til logisk tankegang vil forstå at 5 spørsmål ikke på noen måte er nok til å bestemme intelligensen din. Du kan lett få samme score som Stephen Hawking på denne testen, men du vinner neppe Nobels fysikkpris av den grunn. Dersom man likevel skulle være ukontrollerbart interessert i resultatene, må man belage seg på noen ikke helt små utgifter. "Abonnementstjeneste - 90 kr per uke", står det flere steder på siden. Her skal du med andre ord finne ut om du har høy IQ eller ikke, ved å betale 90 kr i uken, noe som blir 4680 kr på et år. Smaaart.

Noe som ville vært interessant å vite, er hvor mange folk glomobi faktisk lurer hver dag med denne møkka. Har DU latt deg lure? :p

Dagens sang: Madonna - Sorry

6 kommentarer:

tadpole sa...

Kjære Frk. Magnussen.

Adjektivet "ost" kan kun brukes i estetisk sammenheng. Derav uttrykket "pen som ost". Enhver språkfaglig ekspert (som undertegnede) vil nok steile når de ser at du har brukt "ost" som adjektiv for å beskrive intellegens. Dette bør utredes snarest!!

Mvh
Tor Joachim Bjørnstad, professor i ost, språk og engangsbestikk.

Siri Supern sa...

Inntil min evneveike ost av en bestevenn lærer seg å skrive intelligens riktig, kan ost brukes i alle sammenhenger jeg måtte ønske. (Dette gjelder for øvrig også etter en eventuell innlæring av riktig skrivemåte, når jeg tenker meg om.)

:D

Evneveik-TJ sa...

Hahahaha. Jeg prøver å være morsom ved å leke språkprofessor, også driter jeg meg ut og skriver intelligens feil. Jeg ler meg ihjel. Godt jeg er i USA og skriver engelsk om dagen, for der gjør jeg som kjent aldr feil!!

Flaue-TJ sa...

PS, å skrive intelligens feil er egentlig jævlig flaut

Siri Supern sa...

Det var neppe your finest moment det nei ;)

Skram sa...

Men det er plenty mer der det kommer fra, not to worry.