søndag 25. januar 2009

Spellemannsprisen

Jeg skal ikke lyve på meg at jeg satt klistret til skjermen da spellemannsprisenshowet gikk av stabelen igår kveld. Men etter hva jeg har fått med meg i etterkant er det ikke prisvinnerne som har fått mest oppmerksomhet.

På VG nett kan leserne gi spellemannsshowet terningkast, og det ligger foreløpig med en snittkarakter på to terningøyne. Når jeg leser folks kommentarer til terningkastene er årsaken til den lave scoren som følger:

Harald Rønneberg og Thomas Numme var nakne.

Stuntet skjedde visstnok i forbindelse med Ida Marias sang "I like you so much better when you're naked", men likevel er det uendelig mange mennesker som stiller spørsmål til hvorfor i all verden programlederne ikke hadde på seg klær. Jeg la også merke til en ikke uventet faktor ved disse kommentarene: De som har gitt showet terningkast 3 eller lavere er så godt som uten unntak over 45 år.

Jeg er selv av den oppfatning at seksuelle bilder og referanser i "familieprogrammer" i beste sendetid kanskje ikke er den fremste måten å få frem et budskap. Men etter hva jeg kan forstå er det ikke snakk om en full frontal monty her. Et par minutter med litt uskyldig tøys og tull fra Thomas og Harald må da selv småbarnsforeldre og den eldre garde kunne tåle? Til dem som måtte tro noe annet: Vi blir ikke født med klær på. En naken menneskekropp er det mest naturlige i verden. Og noe særlig mindre seksuelt enn et Thomas og Harald-stunt tror jeg man kan lete lenge etter.

Mer om Spellemannsprisen kan du lese her.

Ingen kommentarer: