torsdag 29. januar 2009

Si hallo til verden :)

Jeg skulle ønske jeg kunne flere språk. Foreløpig ser jeg på meg selv som ganske dreven i norsk, og ellers like over middels i engelsk. Jeg kan forstå og iblant gjøre meg forstått på dårlig grammatisk fransk, samt at jeg kan telle til ti på stammespråket Shona. Heller ikke dansk eller svensk er fullstendig fremmed for meg. Men mye vil ha mer.

Idag tok jeg meg selv i å lure på hvordan man sier hei eller hallo på russisk. Og derfra begynte snøballen å rulle. Her er et knippe av måter å hilse på ulike språk. Lykke til!


Afrikaans - haai
Bengali - 'aas salamu alaay kum'
Congo - mambo
Egyptisk - Salaam Alekum'
Hindi: Namaste
Koreansk - ahn nyeong
Maori - kia ora
Swahili - jambo
Urdu - adaab ir salam
Vietnamesisk - xin chào

Og til slutt, men ikke minst:
Russisk - pree-vyet

Dagens sang: Bad Girl - Danity Kane f. Missy Elliott

1 kommentar:

While sa...

Ni hao. Kinesisk. Og adder du Ni hao ma, så blir det hei, hvordan har du det.

Så kan du det.

Og tror vi sa salve i latinen, salvete omenes er hei alle sammen. Tror det var sånn..