mandag 26. januar 2009

Mitt rom er fylt av melodi

Har du lagt merke til hvordan er film løftes mange hakk opp kvalitetsmessig hvis soundtracket er riktig? Hvordan ville din favorittfilm ha vært uten musikk? Noen ganger liker jeg å tenke på livet som en film hvor jeg bestemmer soundtracket selv. På gode dager er film og musikk fullstendig in sync. De tunge dagene er gapet mellom bilde og lyd litt større. André Bjerke sa det så fint:

Mitt rom er fylt av melodi. En spilledåse går: et sart og spinkelt kniplingsbroderi av toner...Hysj! Det brister snart.

Det jeg også har tenkt over i det siste er hvordan en sang kan minne deg om en bestemt person. Med andre ord vil tankene mine de 3-4-5 minuttene sangen varer være mer eller mindre reservert til personen den sangen "tilhører". Derfor tenkte jeg at jeg skulle lage en liten liste her. Over noen av dem jeg tenker på i løpet av de ulike kapitlene i livsfilmen min og sangene jeg hører på mens jeg gjør det.

Tine: Coma Black, Coma White, Roads, Blank Page
TJ: Sweet Child O' Mine, Welcome To the Mountains, Idyll
Elisabet: I Like To Move It
Ole-Wilhelm: Fuel, A Change of Seasons
Ingunn: Hot In Here
Karro: Something Right, Grace Kelly
Åsa: Summer of '69
Christine: Please Don't Stop the Music
Kenneth: Sick And Tired
Lasse: Where Is the Love?, Heartache
Matilde: Jørgen Hattemaker
Kjersti og Bettina: Logical Song
Magnus: From Paris To Berlin
Marthe: YMCA
Natacha: Move Bitch
Ronnie: Californication
Helle, Kari, Silje, Lone, Cecilie, Ida +++: Up In Here
Mokkel: Poker Face
Elisa: Jeg er ikke full, jeg er beautifull
Erik: Kaboom Kaboom
Sander: Enter Sandman

Dagens sang: Spotlight - Jennifer Hudson

Lytt og nyt.

4 kommentarer:

While sa...

Haha, liker sangene mine. ^^ Good blog!

Anonym sa...

voohoo, BOYBAND!!!!!!!!!! <3

Anonym sa...

nå som vi har statuert "min" sang, føler jeg den bør komme med som et pluss nederst der.
mvh, the muffin-baker

Elisabet sa...

i like to move it, move it! i like to move it, move it! you like to MOVE IT! ^^,