mandag 1. desember 2008

Idag er det 1. desember

Alle nissunger små
opp og stå, ut og gå,
det er 1. desember idag!

Nå er jula igang. Jeg var i julestemning tidlig i november, men av hensyn til andre har jeg prøvd å legge bånd på meg selv. Selv om jeg har hørt på julesanger på mp3-spilleren i smug i over en måned.. Jeg har også endelig fått kjøpt meg julekalender (til 10 kr fra Rimi). Må si jeg er middels sjalu på Kimmelim som har fått gavekalender hjemmefra. Noterer for meg selv at jeg må sørge for å få en veldig rik kjæreste før jul neste år.

I forbindelse med nedtellingen til jula 2008, vil jeg derimot slenge ut et par påstander som har ligget og murret lenge. Jeg regner ikke med at alle er enige i alt. Noen regner jeg ikke med at er enige i noe som helst. Men det er viktig å ta et standpunkt i juleforberedelsenes tid, om ikke annet for å unngå misforståelser:

1. Hamar/Lillehammer julebrusen er best. Selv om den er brun og "smaker champagnebrus".
2. Ribbe er julemat. Jeg liker pinnekjøtt også, for all del. Men ribbe er jul for meg. Eventuelt kalkun. Det er tradisjonsrik Løvold-mat.
3. Den ultimate tv-julekalenderen er Jul i Skomakergata. Selv om jeg ikke er fremmed for et gjensyn med nissene på låven eller The Julekalender.
4. Man blir aldri for gammel til å glede seg som en unge til julaften. Det er bare grunnen til å glede seg som forandres. Før var det bare gaver gaver gaver det sto om, og alt annet var kjedelig. Nå synes jeg det er kjekt å ringe julen inn i kirka, spise ribbe, gå rundt juletreet og synge julesanger, og ikke minst å være sammen med familien. Jeg er veldig glad for at jeg har lært meg å sette pris på alle aspektene ved jula. Gaver mottas selvfølgelig fremdeles med glede, og det ER tanken som teller.

Bare 23 dager igjen. Jeg kan knapt vente.

1 kommentar:

Anonym sa...

Eg har også fått julekalender heimafrå. Utover det har eg eit par innvendingar.

1. Feil. Julebrus skal vere julefargen. Raud.

2. Feil igjen. Pinnekjøt all the way. Svineribbe er berre kvalmande

3. Julefergå!

4. Tanken teller visst den er god. Er tanken god, er også gava god - og det er det viktigaste.