torsdag 4. desember 2008

"Filmen er et av de siste stedene vi kan rømme inn i, der alle drømmer går i oppfyllelse og alt er magisk"

...som Brita Møystad Engseth sa så klokt. For min del er filmmusikken halve opplevelsen. Ingenting er så deilig som et vellykket soundtrack til en vellykket film. Derfor har jeg tradisjon tro listet opp 10 viktige og mindre viktige sanger fra film som jeg kommer på i farten. Alle er helt spesielle for meg, og når jeg hører dem, ser jeg filmen inne i hodet mitt. (Alle sangene er nevnt med artisten/skuespilleren som fremfører den i selve filmen.)

Topp 10 sanger fra film:

10. (I Had) The Time of My Life - Bill Medley, Jennifer Warnes (Dirty Dancing)
9. All I Want For Christmas Is You - Olivia Olson (Love Actually)
8. I'll Make A Man Out of You - Donny Osmond (Mulan)
7. When You Believe - Michelle Pfeiffer, Sally Dworsky (the Prince of Egypt)
6. Eye of the Tiger - Survivor (Rocky III)
5. California - Phantom Planet (the O.C. - teknisk sett en tv-serie og ikke en film, men den måtte med)
4. Flower - Moby (Gone in 60 Seconds)
3. Clubbed to Death - Rob Dougan (the Matrix)
2. Bang Bang (My Baby Shot Me Down) - Nancy Sinatra (Kill Bill vol. 1)
1. Misirlou - Dick Dale & His Del-Tones (Pulp Fiction)

Me høre. Me like.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Skal ikkje kommentere lista, ut over ein ting. Ein song som ikkje kan forbigåast:


I will always love you!
Whitney Houston
The Bodyguard

Eikvar liste uten denne tåredryppande songen kan ikkje takast seriøst.

Silje Isdahl sa...

Når du skriver noe sånt så tenker jeg; da må det jo være bra siden Siri syns det :P

Men vet du hva, noe så tragisk som den flower låta har jeg aldri hørt før tror jeg. Den er helt grusom og det er jo bare samma driten som går opp og opp igjen :P Hva er bra med den Siri???? :O

Siri Supern sa...

haha! silje, har du SETT gone in 60 seconds?! 90 % av grunnen til at sangene har kommet på listen er at de passer så bra til filmene de er "hentet" fra.

og i will always love you er på en sterk 11. plass. :)

Anonym sa...

Hadde det ikke våre for en ******* Frosk så hadde Axel Foley sinn Theme song fra Beverly hills Cop våre den ultimate!! Men nei.. desverre..

Er faktisk overasket at a nite at the Roxbury har blitt oversett av deg i denne topp 10 listen.

Team America vekker gode minner, fuck yeah..

Så var det something med hu der Mary..

Hva med den Aladin og hans Magic Carpet ride, eller Timon og Pumba som feeler the love...??

Eller BeeGees sinn forferdelig sanger på en saturday nite?

Så har vi en Seal some fikk et kyss fra en rose.. Lurte altid ka sammenheng det hadde med Batman.. Men U2 hadde også en veldig bra batman sang.. husker ikke heilt hva den hetter.. men jeg husker jeg likte den..

Problemmet er at skulle man laget en liste.. er ikke 10 plasser nok, og da ender det op som MTV's topp 100 countdowns ved nyttår. At alle vil synes at Micheal Jackson er the King of Pop og det eneste som var bra med Moonwalker var soundtracken..

Anonym sa...

SIRIPIRILIRI! såklart jeg har sett den ;) og jeg likern... bare fikk litt gysninger når jeg skulle høre på sangen etter å ha lest lista di :P haha