tirsdag 23. desember 2008

The Citadel of Chaos

Jeg er trollmannen Yores dyktigste elev. Jeg er også i besittelse av et magisk sverd som jeg bruker med mesterlig hånd, og er i svært god fysisk form. Og selv om mine kunnskaper om trolldom ikke er helt perfekte, dro jeg ut på oppdrag med mål om å fri Pildalen fra den onde trollmannen Balthus Dire.

Slik begynner "Kaosborgen - et fantastisk eventyrspill hvor du er helten". Det er intet mindre enn en bok, som kan sies å fungere som en ganske begrenset versjon av et dataspill. Med blyant, viskelær og to terninger, utføres trolldom, sverdkamp, gambling og andre mer eller mindre vanlige aktiviteter på høyt eller lavt nivå. Boken består av 400 avsnitt som IKKE skal leses fra start til slutt. Ved hvert avsnitt står man foran et veiskille eller et valg av en eller annen sort. Og alle valgene har vidt forskjellige utfall. Så det er med denne boken som med de fleste dataspill; man blir bedre og mer erfaren jo mer man leser eller spiller.

Det er neppe særlig mange som blir overrasket når jeg forteller at jeg brukte MANGE forsøk på å løse oppdraget mitt. Hvis man først har gått feil, har man virkelig gått feil, og jeg har i løpet av min tid i Kaosborgen blitt stekt av en avkledd kvinnes rødglødende blikk, falt ned i et hull uten bunn og råtnet i et fangehull. Men det verste var likevel den gangen jeg kom frem til døren inn til rommet øverst i det sorte tårnet og ikke visste koden for å åpne den. Så hvis noen her noengang kommer dit uten kode: Koden er 217. Så det så.

Etter å ha reddet Kong Salamon og Pildalens lovlydige borgere fra den onde trollmannen, føler jeg meg klar for å dra på nye oppdrag. Nå ønsker jeg meg Skatten i Monsterfjellet.

Ingen kommentarer: