mandag 12. oktober 2009

Legalize Love!

Det er vel ikke så ofte jeg tar standpunkt på denne bloggen. Innleggene mine går ofte mye i dill og dall om alt og ingenting, og gjerne minst mulig viktige og interessante saker. De som har lest her en stund har kanskje fått med seg at jeg ikke er så glad i å se på nyhetene. På den ene siden vil jeg jo holde meg informert om hva som foregår rundt omkring i verden, men på den andre siden tar jeg alskens elendigheter veldig hardt innover meg, og jeg kan bli midlertidig deprimert av 30 minutter med Dagsrevyen.

Idag kom jeg likevel over et tema jeg ikke klarer å la være å engasjere meg i, og det via Dr. Phil Show. Alles kjære Dr. Philip McGraw tok nemlig opp homofiles rettigheter i USA, noe som kan sies å være en svært kontroversiell sak. I landet der frasen "In God We Trust" står på valutaen, sier det seg selv at det vil være nok av folk som står klare til å tolke dei heilage skriftene så konservativt som overhodet mulig. Selv om homofile kanskje ikke forfølges i US and A, går neppe hverdagen helt knirkefritt for seg likevel. Takket være en salig haug med trangsynte bibelryttere.

Her i landet fikk vi ny ekteskapslov 1. januar i år. Den gav homofile og lesbiske par rett til å gifte seg hos byfogden eller i enkelte tros- og livssynssamfunn, og den gav også lesbiske par rett til assistert befruktning og homofile rett til å adoptere på lik linje med heterofile. Med dette tiltaket er vi med på å lede an i kampen mot diskriminering av dem som tiltrekkes av det samme kjønn. Det betyr ikke at vår del av slaget er over. Homofili er forbudt i 80 land i verden idag. Straffen for å leve i et homofilt forhold kan være alt fra bøter til fengsling uten dom eller i verste fall døden. Og alt fordi vi mennesker har problemer med å akseptere folk som ikke er helt sånn som oss selv.

For å klargjøre mitt standpunkt i denne saken en gang for alle: For meg er det revnende likegyldig hvem folk blir har seg med, blir forelsket i, gifter seg med og hvorfor. Det er kun deres egen sak om de ønsker å dele livet med noen de også deler svømmehallsgarderobe med. Og til dem som måtte være uenig: Homofilt ekteskap er en rettighet, ikke en tvang. Hvis DU ikke vil, kan du selvfølgelig la være, men la for Guds skyld dem som har lyst få lov.

Dagens sang: Lily Allen - Fuck You

Ingen kommentarer: