fredag 2. oktober 2009

I might sound cocky, but is it really cocky if you know that it's true?

Det er typisk norsk å være god, sa Gro Harlem Brundtland. Og det sier vi andre hver gang en nordmann står på toppen av en seierspall. Likevel er janteloven like dominerende i hverdagen som hvilken som helst av de andre lovene i landet. Kanskje til og med enda mer. Jeg kjenner flere som har stjålet i butikker eller kjørt på rødt lys, som aldri under noen omstendigheter ville ha sagt noe fint om seg selv til noen andre. Folk som stikker seg frem blir lagt merke til, og det er upopulært å være flink til noe, og i tillegg vite det selv. Hvem tror du at du er?

De som kjenner meg vet at jeg ikke er jantelovens fremste tilhenger. Jeg har absolutt ingen problemer med å fortelle folk hva jeg er flink til, eller hvis jeg er fornøyd med noe jeg har gjort. Det ligger selvfølgelig et lite clue i ikke å skryte uhemmet av seg selv til alle man møter, ettersom noen vil få nervøse rykninger i ansiktet bare du bruker ordet "flink" i samme setning som "jeg". Min erfaring er uansett at god selvtillit ikke noe som kan komme deg til skade.

Zlatan Ibrahimovic er et navn mange kjenner til. Han blir ofte hyllet på tv og i avisene for fotballferdighetene sine, men like ofte havner han i medias søkelys på grunn av smått uvanlige ting han har sagt. For denne gutten er ikke akkurat beskjeden, noe jeg personlig synes er herlig befriende. Her er et lite knippe Zlatansitater til inspirasjon og glede:

Om hvilken verdensstjerne han ligner mest:
"Det finns bara én Zlatan."

Om karrieren:
”Agenter är bara till för att sälja dåliga spelare. Till mig kommer storklubbarna direkt.”

Om det er noe som kan hindre ham i å bli verdens beste fotballspiller:
"En skada."

Om norsk fotball:
Det John Carew kan gjöra med en fotboll, kan jag gjöra med en appelsin.


Zlatan er sånn passe fornøyd med seg selv.

Til slutt legger jeg inn Antijanteloven. Kan Zlatan, kan vi. Yes, we can!

1. Du er enestående
2. Du er mer verdt enn noen kan måle
Fet3. Du kan noe som er spesielt for deg
4. Du har noe å gi andre
5. Du har gjort noe du kan være stolt av
6. Du har store ubrukte ressurser
7. Du duger til noe
8. Du kan godta andre
9. Du har evner til å forstå og lære av andre
10. Det er noen som er glad i deg

Dagens sang: Justin Timberlake - Sexy Ladies

3 kommentarer:

Sander sa...

I hope it doesn't sound arrogant, when I say... I AM the greateast man in the world.

California-Monica :) sa...

greateast? sander da, du som er så opptatt av rettskriving.

Sander sa...

Tar den på mi kappe, men du veit like godt som meg, Monica, at eg ikkje er ein kløppar i engelsk :)