onsdag 11. februar 2009

Blod

Blod er livgivende. Alle trenger det. Noen mer enn andre.

Jeg har blitt blodgiver. Det er noe jeg har hatt lyst til siden jeg var ganske liten, men jeg har ikke fått organisert meg til å gjøre det før nå. Min første tapping var igår, og var en interessant opplevelse. Det beste med den var selvfølgelig følelsen av at jeg kan hjelpe noen. Ved å gi noe som jeg har mye av til noen som trenger det mer enn meg. Det nest beste var at jeg fikk brus og sjokolade. På minussiden vil jeg nevne at jeg var ganske slapp resten av dagen. Og at jeg fremdeles har litt redusert balanse og koordinasjonsevne. Men det var det verdt.

Hvis du også har lyst til å bli blodgiver, så er det enklere enn du tror. På

http://www.giblod.no

kan du registrere deg, så ordner ditt lokale sykehus med alt det andre. Du trenger bare å møte opp. Først til prøvetaking, og deretter til selve blodgivingen. Det finnes selvfølgelig visse kriterier for hvem som kan bli blodgiver og når man kan og ikke kan gi. Men det står det også om på giblod.no.

Vampyren Spike (love of my life) har etter min mening beskrevet viktigheten av blod best:

"Blood is life, lackbrain. Why do you think we eat it? It's what keeps you going. Makes you warm. Makes you hard. Makes you other than dead."

Registrer deg idag du også. Hjelp noen andre med å leve.

Ingen kommentarer: