tirsdag 26. januar 2010

Vedder på at de hadde histologiundervisning på Columbine high school

Idag feires det med epler og pærer i Nøstegaten, for undertegnede er akkurat ferdig med vårens obligatoriske histologikurs. For dem som ikke vet hva histologi er, har jeg klippet og limt et lite utdrag fra Wikipedia:
"Histologi er et medisinsk uttrykk fra gresk, og betyr vevslære. Det er den disiplin som befatter seg med anatomiske studier av vev i mikroskopet. I histologien er det vanlig å ta en tynn skive av vevet en vil studere, preparere den, farge den med ett eller flere pigment, og studere den under et mikroskop."
Ufattelig interessant.

Kort fortalt har vi brukt X antall timer om dagen i snart 2 år på å se nøye på utsnitt av diverse vevstyper og tegne dem i vår egen notatbok. Jeg har nok tegnet av omtrentlig 100 preparater, og likevel kun brukt fargene gul, lys blå og 14 shades of rosa og lilla. Stakkarne som foreleser prøvde forgjeves å oss til å skille en lillanyanse fra en annen, mens studentene i sitt stille sinn kun vurderte hvor hardt de måtte kaste seg mot veggen for å svime av og slippe resten av timen.

Testis var ettermiddagens fascinerende og gripende tema. Spenningen var til å ta og føle på. Som vanlig.


Som om det ikke var nok at faget var så ubegripelig kjedelig at å rense sluket i dusjen eller trekke ut tåneglene med tang virket som festlige alternativer, foregikk store deler av undervisningen fra kl.14.15-16.00. HVEM passer det tidspunktet for?! Og selv om jeg flere ganger møtte opp mer enn fashionably late og dro mer enn fashionably early, følte jeg et sterkt behov for å rugge frem og tilbake i fosterstilling i dusjen etter en snau time på histolaben.

Nå skal jeg heldigvis bruke resten av livet mitt på ikke å kikke på ting i mikroskop.


Dagens sang: Collie Budz - SOS

2 kommentarer:

Monica Finnøy sa...

Hahaha, jeg ler, du skriver så morsomt! God bedring med foten.

Siri Supern sa...

takk! du er så søt, moniq <3