tirsdag 8. juli 2008

Luringene Supern og Foodsource

I forbindelse med den tidligere nevnte naturstituren til meg og Matilde, ble det ytret et par mindre skarpe spørsmål. Jeg gjengir bare to av dem her.

1) Ved posten om næringskjeder er følgende næringskjeder (ca) oppgitt:
Alger -> Ørekyte -> Ørret -> Mink
Selje -> Hare -> Hauk

Matilde studerer skiltet langt lenger enn hva nødvendig er for å lese og forstå innholdet, hvorpå hun spør: "Er ikke selje et tre?"

Hun hadde da tolket de to næringskjedene (plassert under hverandre også på skiltet for enkelhets skyld) til å være en og samme, og lurte på hvordan i all verden minken kunne være så dum å la seg fange av et tre...

2) Ved posten om oppynting av skogsdrift gikk det litt fort i svingene for meg, og jeg sa til Matilde at det var dumt at de brukte ord på skiltene som man må hjem og slå opp i leksikon for å forstå. Hun kikket en ekstra gang på skiltet og lurte på hvilket ord jeg mente. "Opp-YNTING" sier jeg. Matilde ser på meg lenge før hun med usikkerhet i stemmen spør om jeg ikke tror ordet kan være opp-PYNTING, men at man ikke bruker tre p-er etter hverandre i norsk språk..?

Tipper det er bra vi kommer oss en tur ut iblant!

Ingen kommentarer: