onsdag 30. september 2009

A sweet dream, or a beautiful nightmare?

Jeg gleder meg. Og gruer meg. For om tre uker og tre dager fra skrivende stund, er jeg et helt annet sted i landet, og gjør noe jeg aldri har gjort, og aldri trodde jeg kom til å gjøre. Situasjonen jeg setter meg selv i innebærer at jeg må utfordre, for ikke å nevne trampe over, mine egne grenser. Heldigvis bare for én dag.

Det er rart hvordan noe man er så innmari redd for likevel kan virke så utrolig spennende. Jeg er velsignet med evnen til å glede meg over de små tingene i livet, så jeg trenger vanligvis ikke å oppsøke potensielt farlige situasjoner for å kjenne blodet bruse i årene og føle at jeg lever. Det betyr tydeligvis ikke at jeg ikke har det i meg. For mens den store dagen bare kommer nærmere og nærmere, opptar det mer og mer av tankene mine, og jeg ser frem til det med skrekkblandet fryd. Skrekk- being the key word.

Noen som klarer å gjette hva jeg skal lørdag 24.10.2009?

Hint: Jeg skal ikke dykke. :)

Dagens sang: Foo Fighters - No Way Back

tirsdag 29. september 2009

Vi vet ikke hvem vi er før vi ser hva vi kan gjøre

Jeg kan løpe Fana-milen. På ganske nøyaktig en time, viste det seg forrige søndag. Med den tiden hadde jeg sikkert ikke blitt topp 10 i klassen 60-80 år en gang, men jeg var nå uansett innmari fornøyd. På vei inn på Fana stadion for de siste 200 meterne, så jeg på klokken min at jeg kunne bikke akkurat under en time hvis jeg tok i litt. Men da var jeg så sliten at det var hinsides uaktuelt å sette opp farten. Nå har jeg i hvert fall løpt en mil i ett for første gang, og hvis jeg klarer å glemme hvor jævlig det var denne gangen, løper jeg nok neste år også.

Simen og Sebbe gleder seg til start. Været kunne kanskje ha vært bedre. Then again ikke. Vi snakker tross alt Bergen. Legg også merke til den strategiske plasseringen av bananen til Simen.

Jeg fikk endelig startnummeret mitt. Selv om jeg først vimset bort astmamedisin, så bommet på bussen, og deretter måtte låne penger til startkontigenten. Rutinert sa du?


Svette, våte og digge etter 10 km i alt fra solskinn til øsepøse. Det sier litt at Simen løp til bilen da vi var ferdige.

Dagens sang: Sisqo - Thong Song

mandag 28. september 2009

Piray

"Politiet har no pågrepe mannen som sidan syttitallet har stole forhjulet på parkerte syklar i Oslo. I følge politiet er mannen totalt f**kings sinnsjukt idiot og dum i hovudet."

Dagens sang: Pantera - Hollow

fredag 18. september 2009

89% av dem som forsøkte seg på denne oppgaven, svarte feil

Det påstår i hvert fall et reklamebanner nederst på facebook. Oppgaven folk skal ha så store problemer med å klare varierer litt. En dag skal du se om bildet forestiller en en vase, to ansikter, eller begge deler, en annen dag skal du se om en ansikt snurrer med eller mot klokken, eller begge deler. Folk kan da umulig være så hinsides tilbakestående, tenkte jeg, og bestemte meg for å utforske saken nærmere.

Da jeg klikket på banneret, ble jeg sendt videre til en side hvor jeg måtte svare på noen USANNSYNLIG enkle spørsmål (for øvrig var ingen av dem spørsmålet som "89% hadde svart feil på"). Hvilket tall skal inn i tallrekken 2, 4, ..., 8, 10? Hvor mange bein har to hunder, en fisk og en katt tilsammen? Og som om det ikke er nok at et hvilket som helst imbesil kunne ha besvart spørsmålene korrekt, får man også svaralternativer å velge mellom. Just in case.

Jeg vant IQ-testen fra facebook! At jeg er smart som ost, vil noen kunne påstå.

Når du har fullført "IQ-testen", dvs svart på ca 5 åndssvake spørsmål, får du beskjed om å fylle inn mobilnummeret ditt, så de kan sende deg IQ-scoren din på sms. Enhver person med et snev av evne til logisk tankegang vil forstå at 5 spørsmål ikke på noen måte er nok til å bestemme intelligensen din. Du kan lett få samme score som Stephen Hawking på denne testen, men du vinner neppe Nobels fysikkpris av den grunn. Dersom man likevel skulle være ukontrollerbart interessert i resultatene, må man belage seg på noen ikke helt små utgifter. "Abonnementstjeneste - 90 kr per uke", står det flere steder på siden. Her skal du med andre ord finne ut om du har høy IQ eller ikke, ved å betale 90 kr i uken, noe som blir 4680 kr på et år. Smaaart.

Noe som ville vært interessant å vite, er hvor mange folk glomobi faktisk lurer hver dag med denne møkka. Har DU latt deg lure? :p

Dagens sang: Madonna - Sorry

torsdag 17. september 2009

Keep your friends close, and your enemies closer

Først og fremst: Gå og se The Ugly Truth på kino. Den har jeg sett idag, den var kjempemorsom og Gerard Butler er til å dø for.

I filmen er den kvinnelige hovedrollen litt av en kontrollfreak. Det er noe jeg kan kjenne meg litt igjen i. Selv om jeg ikke krever et østvendt rom i 7.etasje eller høyere når jeg sjekker inn på et hotell, er det enkelte ting jeg liker å ha snøring på til enhver tid. Det kan være alt fra timeplanen på skolen til treningsprogram til å huske bursdagene til folk. Oftest tror jeg at jeg klarer å dekke over de verste nevrosene med en god dose humor og selvironi, men innimellom kan det nok skinne gjennom som solen gjør gjennom persiennene på soverommet mitt klokken 6 en vårlig søndagsmorgen.

Hvis jeg for eksempel er involvert i gruppearbeid av noe slag, tror jeg det til og med kan bli påtrengende tydelig. Da må jeg alltid, og jeg mener alltid, legge siste hånd på det som skal leveres. Grammatikken, syntaksen og det helhetlige inntrykket skal under lupen og perfeksjoneres til jeg kan gi fra meg noe jeg kan stå inne for. I utdannings- og yrkessammenheng kan jo det i og for seg være en god egenskap. I andre situasjoner er det kanskje like greit å ha en litt mer avslappet holdning til ting som foregår.

I disse dager prøver jeg å chille litt mer. Jeg prøver å bli flinkere til å ignorere ting jeg ikke kan gjøre noe med, og gi en god faen i de tingene som ikke betyr stort fra eller til i den store sammenheng. For noe man aldri har helt kontroll over uansett, er menneskene du har rundt deg. Du vet aldri hva du kan vente. Det er litt spennende, og samtidig litt skummelt, men jeg har i hvert fall lært meg å leve med det. Lett. :)

Dagens sang: N.E.R.D. - She Wants to Move

tirsdag 15. september 2009

Ikke den typen jente

Idag snakket jeg og Tine litt om parhelvete. Parhelvete er den situasjonen som oppstår når du plutselig oppdager at du er omtrent den eneste single personen du kjenner. Alle dine nære venner har huket inn noen i garnet, noe du får inn med teskje i alle mulige sosiale sammenhenger. Etableringsspøkelset spiser seg inn i gjengen, og før du vet ordet av det, er du den eneste uten samboer, fast jobb og en gurglende men "åh, så søt" kid. På fester slutter folk å drikke i god tid før tolv, for å få seg en god natts søvn før de skal på skitur/middag med svigers/babysvømming dagen etter.

I mellomtiden drar du selv kanskje festen langt ut i de sene nattetimene, mens du lurer på om det kanskje er på tide for deg å bli voksen snart. Heldigvis for meg har jeg ingen hast med å verken få meg kjæreste, kid, stasjonsvogn, eller i det hele tatt bli voksen. Peter Pan-komplekset mitt blir stadig mer dominant, og på tester om mental alder på nettet, kryper jeg stadig nærmere null. Kronisk etableringsangst deler jeg heldigvis blant annet med Tine. Så når vinterkulda kommer og alle parene trekker inn i sofaen på kveldene, kan vi danse for å holde oss varme. For noe særlig mer godt kommer det vel ikke av dansingen vår.

Meg og Tine og kveldens fangst 2. juledag i fjor - et stk slips fra trommis-André i Skumle Barduner

Dagens sang: Beyoncé - Single Ladies

mandag 14. september 2009

Led meg ikke inn i fristelse, jeg finner veien selv.

Idag tenkte jeg at jeg skulle bruke litt plass på å anbefale to sjokolader jeg nettopp har smakt for første gang. Til min store skuffelse, var bildematerialet på nett i den sammenheng svært dårlig. Derfor får jeg heller poste bilder av godsakene senere. For hvem vet, det kan jo hende noen har et kritisk behov for en spenstig sjokolade nå, og følgelig ikke vil la seg stoppe av manglende visuell dokumentasjon.

Lørdagens prøvekaniner:
  • Freia Melkedrøm med yoghurt og bringebær er en helt ny sjokkis. Jeg vet ikke hva markedsplanen bak lanseringen er. Målgruppen deres gidder jeg heller ikke fundere på. Sjokoladen var ny og spennende og jeg måtte smake. Melkedrømmen var veeeldig god, men overraskende mettende. Det kan i sin tur hjelpe med å holde forbruket litt nede for stormumsere. Til gjengjeld koster den jo skjorta og litt til, så den vil kanskje ikke være øverst på prioriteringslisten til en stakkars student. Terningkast 5! :)
  • Freia Premium med sitron og ingefær er det ikke stort å si om, annet enn at den var rekordgod, og kanskje den aller beste sjokoladen som selges i vanlige norske matbutikker. (Selv om denne også er i øvre sjokoladeprisklasse.) Terningkast 6! Lett!

Hurra for nye godsaker å kose seg med på kalde høstnetter!

Dagens sang: Sugababes - Get Sexy

søndag 13. september 2009

Sitron, cookie and cream og daim

Det er ikke alltid så mye som skal til for å få en dag til å gå fra helt ok til fantastisk. Idag var ingrediensene en stk trekulers is i kjeks fra Bon Appetit ved bryggen, en stk kaffe mocca fra Bergens visstnok eldste café, og sist, men ikke minst, en stk veldig god venninne - gjerne i form av Elisa. :)

Verdens tøffeste Elisa, undertegnede og søte Victoria på strandpiknik i fjor sommer

Jeg har en god del guttevenner, blant annet verdens beste bestevenn, men uansett hvordan man vender og vrir på det, er et vennskap mellom en gutt og ei jente helt annerledes enn mellom to jenter. Jenter forstår nok hverandre litt bedre, og en liten girl talk kan spare oss for unødvendige psykologutgifter i dagens utbrente samfunn. Vi trenger ikke en gang å snakke dypt om følelsene våre for å få terapieffekten. Idag har jeg og Elisa blant annet diskutert film, klær, kaffe, konserter, teknologi og jeg føler meg herlig gjenopplivet og klar for en ny uke.

Med gode venninner er det omtrent umulig å gå tom for ting å snakke om. De beste venninnene er likevel dem du kan være stille med også (Ja, Elisa, du regnes blant dem også). Aristoteles sa en gang at sant vennskap kommer når stillheten mellom to mennesker ikke lenger virker truende. Idag, 2000 år senere, er det fremdeles sant, og jeg er heldigvis velsignet med flere slike venninner. Selv om noen sikkert vil argumentere med at mitt behov for å være stille sjelden virker spesielt påtrengende, så verdsettes muligheten uansett høyt.

PS: Jeg anbefaler feelgood-filmen Soul Men på det høyeste.

Dagens sang: Tracy Chapman - Fast Car

lørdag 12. september 2009

Møt min nye venn

Igår møtte jeg en raring under balkongen min. Det var heldigvis ikke en av de mange gale menneskene jeg har møtt på bussen i Bergen, men derimot en veldig fin leopardsnegle. Da jeg flyttet til Vestlandet, ble jeg fort vant til at det er snegler overalt. Bare de aner en tendens til økt luftfuktighet, kryper de fram fra gjemmestedene sine, og som de fleste har fått med seg, kan det titt og ofte være ganske bløtt i Bergen.

Uvant besøk fra en flekkete venn :)

Likevel er mesteparten av sneglene jeg støter på i hverdagen brunsnegler, også kalt iberiaskogssnegl. Disse sneglene har fått mye publisitet i norske medier de siste årene, etter at de har spredd seg med en overraskende stor hastighet til snegler å være, og dermed utgjør en trussel for hageiere over store deler av landet. Da er det jaggu bra vi har leopardsneglen, for den er visstnok kjent for å jakte ned brunsnegler i kaldt blod. Problemet kan bli at leopardsneglene er outnumbered 1000:1 eller noe. For leopardsneglen jeg så igår er den første jeg noengang har sett.

Jeg kommer neppe til å fortsette å følge sneglenes kamp for tilværelsen med argusøyne, men jeg synes det er litt kjekt å vite at de kan ordne opp seg i mellom. Badass motherfucker sneglene.

Fun fact om leopardsneglen: Leopardsneglen er i stand til å lære ved assosiasjoner, for eksempel type Pavlovs hunder. De merker også om de har mangler i kostholdet sitt, og kan gå aktivt inn for å finne næringskilder som inneholder stoffene de trenger.

Dette er en albinosnegle som jeg møtte ved hytta i sommer. Rar og morsom.

Dagens sang: Remady P&R - No Superstar (Mr. P!nk remix)

tirsdag 8. september 2009

Ta et valg og stå for det

Stortingsvalget 2009 er nært forestående, og kan ikke gå ubemerket forbi her på bloggen. Valgdagen er mandag 14. september, men mange steder er det allerede åpent for forhåndsstemming. Folk oppfordres til og med til å forhåndsstemme, siden svineinfluensaen er ustabil som en alkoholisert dromedar på etthjulssykkel, og kan slå til hvor og når som helst.

Jeg har ikke bestemt meg 100% for hvilket heldig parti som skal få min unike og avgjørende stemme ennå, men jeg kan likevel garantere at den ikke faller på den blå siden av den partipolitiske skalaen. Grunnene til det kan kort oppsummeres med at jeg er mer opptatt av miljø, skolegang og hjelp og støtte til de som faktisk trenger det, enn av å redusere skatter og avgifter. Jeg synes for eksempel at det er kjekt å vite at jeg ikke trenger å betale ut av huet og ræva dersom jeg skulle havne på sykehus. Dessuten tror jeg det er lurt å spare mest mulig av oljefondet til trangere tider, for når vi er tomme for olje i norske farvann, vil trangere tider komme, og da vil vi ha et problem hvis vi har solgt det berømte skinnet før den like berømte bjørnen er skutt.

Mange unnlater å stemme fordi de ikke tror at deres stemme vil gjøre noen forskjell, men nå er det viktigere enn noen gang å bruke den. Et par goder som kommer av å benytte seg av stemmeretten:
  • Du kan klage på hvordan landet blir styrt de neste fire årene med god samvittighet. Du har tross alt gjort din oppgave, nå er det opp til politikerne å gjøre sine.
  • Regjeringsalternativene nå kan virke uklare (som de stort sett alltid gjør, vil noen si), men selv om partiet du stemmer på ikke blir størst på Stortinget, kan det godt hende at det er kritisk nødvendig å ha med i et regjeringssamarbeide. AP hadde ikke fått sitte lenge alene på topp, hvis de ikke hadde alliert seg med SP og SV. Det samme gjelder Bondevikregjeringen fra noen år tilbake. Én stortingsrepresentant fra eller til for et parti kan faktisk avgjøre valget.
Jeg avslutter med å låne noen skarpe og kloke ord fra Sander:

"Vi får håpe FrP kjem til makta slik at kunstnarlønna avskaffast. Vi har allereie Ibsen, Grieg og Munch kva skal vi med fleire?

Vi får håpe FrP kjem til makta slik at vi kan bruke opp oljemilliardane i vår levetid. Dei som kjem etter får klare seg sjølv.

Vi får håpe FrP kjem til makta slik at stadig fleire ikkje vil ha råd til grunnleggande helsetjenestar. Survival of the Wealthiest."


Bruk stemmen din! :)



Dagens sang: Casiokids - Fot i Hose