fredag 31. juli 2009

God, bedre, best

Tidligere i sommer gjorde verdens beste bestevenn meg oppmerksom på en veldig morsom reklamefilm. På det tidspunktet var dessverre adekvat nettilgang i overkant luksuriøst for oss vanlige dødelige, så jeg har ikke kunnet dele den før nå. Heldigvis er det visst sånn at den som venter på noe godt aldri venter forgjeves.



Dagens sang: Pillar - Frontline

torsdag 30. juli 2009

Svømmeditt og svømmedatt

NM langbane i svømming ble avholdt i Tøyenbadet 11.-14. august. Etter å ha gjennomført tidenes treningsleir i Danmark, var jeg mer klar enn jeg noengang har vært for et sommermesterskap. Siden NM langbane arrangeres midt i skoleferien, kan det være litt for lett å miste konsentrasjonen og heller tenke på sommer, sol, sjø, fest og moro. Men denne gangen var det easy peasy å holde fokus og jeg gledet meg mer og mer etter hvert som mesterskapet nærmet seg.


Det er vanskelig å ikke ha det gøy med denne gjengen: Katrine, Eivind, Sindri og Espen.


Man trenger ikke å være idrettspsykolog for å se verdien glede og positive forventninger har for å fremme gode prestasjoner. Langbane-NM 2009 ble også det beste jeg har hatt noensinne, og jeg dro fra Oslo med ett individuelt sølv på 50 fri, en 5. plass på 50 butterfly, kun 4 hundredeler fra bronse, og 2 bronse på stafettene 4x100 medley og 4x200 fri. Bergenssvømmerne kom også i mål som nummer 2 på 4x100 fri-stafetten, men vi ble dessverre disket for overveksling.

Motivasjonen er med andre ord på topp foran sesongen 2009/2010. Oppstart skjer for min del på leir i Kristiansand 10.-17. august. Der er jeg hovedsaklig med som trener, men det blir nok mer enn nok tid og krefter til å trent litt selv også. Hvis jeg kjenner meg selv rett.

Dagens sang: Eminem - We Made You

mandag 6. juli 2009

All in

På treningsleir i Danmark er det faktisk mulig å gå tom for ting å gjøre. Landet har fullt av attraksjoner som Djurs sommerland, Randers regnskov, Legoland, dyreparker og all mulig annen moro. Men innenfor den siste uken før NM i svømming, er det ikke en gang et alternativ å bruke tid og krefter på å farte rundt omkring.

I anledning de siste hviledagene opp mot mesterskapet, har jeg derfor utviklet et par nye hobbyer:

1) Rubiks kube
2) Poker

Rubiks kube er blant de tingene i verden jeg egentlig hadde lovet meg selv å aldri lære. Og da mener jeg aldri. Men ved underernæring av mentale utfordringer, erklæres det unntaksstilstand. Også for stabukker som meg. Så jeg endte opp med å bruke et par timer av livet mitt på å øve inn den fargete kuben i fingrene, og nå sitter den i hvert fall til 3 minutter og 34 sekunder. Verdensrekorden er etter sigende ca 7 sekunder, så jeg har fremdeles en god del å gå på.

På treningsleir med ganske kraftig overvekt av gutter er det foreløpig to tidsfordriv som utpeker seg, nemlig poker og Counter Strike. Første gang jeg spilte CS, gikk jeg ut på banen, avfyrte ett enkelt skudd og gav meg på topp. Skuddet traff nemlig en av motspillerne mine midt i hodet, og jeg konkluderte raskt med at jeg aldri kunne overgå en treffprosent på 100, og ikke minst i hodet. CS var derfor out of the question for min del.

Poker ble dermed det utvalgte spillet. Jeg ble med noen av guttene på et spill, og tapte riktignok 90 kr, men slo både Mokkel og Finn, og fikk leke litt med kortene. Det var kjempemoro og veldig skummelt, men totalt sett gav det mersmak. I skrivende stund har jeg akkurat spilt en gratis pokerturnering på nett. Det gikk periodevis ganske bra, men også på dette området har jeg mye å lære. Derfor gleder jeg meg til å komme tilbake til Bergen til høsten slik at jeg kan låne Even Steven sin bok om poker. Jeg tenker stort sett at alt som kan leses, kan gjøres. Med litt flaks og heftig innsats.

Dagens sang: iio - Rapture

lørdag 27. juni 2009

Takk, mamma. Takk, pappa.

Per idag, lørdag 27. juni 2009, har jeg 6,88 kr på brukskonto, 0 kr på sparekonto og 658 kr i MINUS på mastercardet mitt. Ikke så altfor mye å leve av med andre ord. Da er det jammen godt å ha en mamma og en pappa som stiller opp med noen kroner her og noen kroner der, slik at den store, lille datteren deres skal kunne ha det litt moro på treningsleir i Danmark.

Hanne og meg på sjørøverskute under skattejakt i Fårup sommerland

Det føles selvfølgelig bittelitt uselvstendig å være avhengig av foreldrestøtte for å kunne dra i badeland, dyreparken og på kino i en alder av 23 år, men jeg trøster meg og opphavet mitt med at jeg tross alt går en trygg og ikke minst godt betalt fremtid i møte. Selv om det er noen humper på veien dit.

Dagens sang: Kid Cudi vs. Crookers - Day n' Night

onsdag 17. juni 2009

Datageni, no more

Her om dagen var jeg svært så stolt av meg selv for at jeg hadde funnet ut av å fikse HTML-koder for bloggen helt på egen hånd. Nå har jeg derimot til min forferdelse oppdaget at de som benytter internet explorer som nettleser, ikke får nyte bloggens estetiske fremtoning til det fulle. I stedet for å se en vakker, lillamønstret bakgrunn, må nemlig internet explorer-fans stirre inn i et hvitt intet.

Det største problemet med dette er jo at jeg ikke har noen som helst anelse om hvorfor det er sånn. Det er fullt mulig at det ikke vil ta så lang tid verken å sette seg inn i, eller å fikse, men akkurat nå er jeg ikke helt klar for det. Så hvis noen har kjennskap til hva jeg kan gjøre, eller evt om noen som bruker internet explorer likevel kan se bakgrunnen slik den skal være, så feel free to tell me.

Inntil videre utropes Firefox som min favorittnettleser.

Dagens sang: Norah Jones - Don't Know Why

tirsdag 16. juni 2009

Leveregler og hei og hopp

I disse eksamenstider er ikke blogg øverst på to-do-listen min, men likevel har jeg lyst til å dele et ordtak med dere. Det er enkelt og greit, og mange har sikkert hørt det før, men det er jo så lett å glemme i den kjente og kjære hverdagen. Ordtaket lyder i alle fall som følger:

Som du du sår skal du høste.


Og med det videreformidlet, fortsetter jeg å så litt kunnskap for anatomieksamen imorgen.

Dagens sang: Vanessa Carlton - A Thousand Miles

tirsdag 9. juni 2009

Face Lift

Jeg skryter vanligvis ikke på meg evner jeg ikke er i besittelse av, men akkurat nå føler jeg meg som Bill Gates Junior. Bare fattigere.

Store deler av denne dagen har nemlig gått med til å mekke HTML-koder til bloggen. Jeg gikk litt lei det forrige "designet", som vel ikke kan sies å ha vært noe særlig mer enn en spenstig sammensetning av farger. Derfor bestemte IT-Siri seg for å gjøre noe med saken. Gjennom dyptgående studier på nettet, har jeg nå funnet frem til noe jeg er betydelig mer fornøyd med. Hva kan jeg si? Girl's got skills.

Etter dagens økt med personlig hjemmeundervisning i data av meg, for meg, skal jeg lene meg velfortjent tilbake og vente på at skrytende kommentarer kommer haglende inn. For dere er vel LITT imponert eller? ;)

Dagens sang: Natasha Bedingfield - Unwritten

mandag 8. juni 2009

Pacific freakin' Blue, baby

Some try to talk you down
Why everyone begs on my time
Sand and sea
It works for me
Take a look around
It's just another day in L.A, ooh

Anybody
Sees more than me
Anybody
Thinks he is free

Someday
What I let it down
Just another day, ooh



Tv2 er en heidundrende TV-kanal som nok en gang gleder oss nostalgikere med TV-serien vi seilet gjennom puberteten til. Det var hormonrace på høyeste nivå til sommerlige bilder og fengende musikk. At samtlige av hovedpersonene i serien jobbet med stanse lovbrudd PÅ SYKKEL, la ei heller en demper på stemningen. Den var god på 90-tallet, og det er fremdeles hæla i taket når Pacific Blues Opening Credits seiler over TV-skjermen. Nok en gang takk til Tv2 for tilgang på god, gammeldags hjernedød sommermoro.

Dagens sang: Pacific Blue Opening Theme (Christopher Franke - Just Another Day in LA)

søndag 7. juni 2009

"Kunne du tenke deg å prøve blåbærekstrakt i 30 dager for kun 0 kr + porto/eksp?"

Slik lyder et av spørsmålene man må svare på for å være med i trekningen av et gavekort på Hennes og Mauritz til 2500 kr. Det er i og for seg ikke så galt. Det komiske med denne spørreundersøkelsen er at svaralternativene er som følger:

1) Ja (åpner en ny side)
2) Nei, jeg ønsker ikke et bedre immunforsvar



Undersøkelsen fortsetter videre i nøyaktig samme spor. Man kan bare bytte ut produktet med f.eks Rosenrot, Vitacap, Ginseng og så videre, og svaralternativ 2) med "Nei jeg ønsker ikke mer energi/et bedre sexliv/en lettere hverdag".

Ikke så altfor vanskelig å se hvor de vil hen, kanskje?

Dagens sang: Mira Craig - I'm the One

onsdag 27. mai 2009

La meg ta deg med til byen min

Min fødeby: Hamar - Innlandets hovedstad:
29.808 innbyggere

Min boplass nå og for de nærmeste årene fremover: Bergen - Vestlandets hovedstad:
252.051 innbyggere

Og bortsett fra litt regn og noen fjell, er det ikke så altfor ulikt, tross alt.

Dagens sang: Karpe Diem - Vestkantsvartinga