lørdag 2. januar 2010

Frøken Høydeskrekk goes sky high

Jeeeeeg har hoppet i fallskjerm i jula! Dagen var tirsdag 29.12, og det var KALDT ute. Jeg hadde på forhånd fått beskjed av Fallskjerm-Tore, min partner in crime for anledningen, om å kle på meg som for en skitur i samme vær. Da jeg ikke var helt sikker på om han mente bortoverski eller nedoverski, pakket jeg en bag full av klær, og stilte opp på Hamar flyplass kl. 08.00, som avtalt.

Inne på kontoret til HaGL, fikk jeg se bildene av området vi skulle hoppe ut over, og jeg måtte skrive under på diverse forsikringspapirer og lignende. Sånn for sikkerhets skyld. Samtidig ble jeg hele tiden fortalt at å hoppe ut av et fullt brukbart fly 10000 fot over bakken er helt trygt. Jadda. Kjempetrygt. Og lurt.

Deretter tok vi turen over til landingsområdet for å sjekke ut omgivelsene enda litt nøyere. Tore ville sjekke høydeforskjeller i forhold til Starmoen flyplass på Elverum der vi skulle ta av, og dessuten kikke litt på terrenget. I tillegg er det litt viktig for fallskjermhoppere å unngå å lande i høyspentledninger og den typen ting. For å si det sånn, så var store deler av landingsområdet høyspent, og jeg minnet meg selv om at Fallskjerm-Tore tross alt er på landslaget i formasjonshopping, så landing burde han jo være god på. Jeg satset alle kortene mine på at han ikke var en selvmordskandidat, og var fortsatt med på notene.

Vel fremme på Starmoen, fikk jeg hilse på noen av de andre fallskjermhopperne i klubben, samt piloten til flyet vi skulle kjøre med opp. Et par foruroligende begivenheter forekom også i de siste par timene før vi skulle ta av. Det ene var at flyet vi skulle kjøre fikk motorstopp i den første landingen jeg fikk se på. Ikke bra, tenkte jeg, men jeg skulle nå tross alt ikke være med flyet ned igjen. Det andre var at Tore ble mobbet av de andre for dårlig høydeberegning og innstilling av diverse apparater. Kritikken viste seg heldigvis å være feil, og da vi lettet, var jeg ved godt mot.

Kjell Trygve ble med meg og Tore opp, for å filme begivenheten. Det vil med andre ord si at i et minifly som mest så ut som om det var laget av papp, satt vi tre passasjerer og én pilot trøkket sammen som sild i tønne. Jeg fikk repetert instruksjonene for hvordan jeg skulle oppføre meg på vei ut av flyet og i fritt fall, og begynte å føle meg trygg på arbeidsoppgavene mine. Men da vi passerte 6000 fot, ble jeg plutselig akutt nervøs. Jeg hadde begått den store feilen å se ned, og deretter reflektere over at jeg faktisk skulle kaste meg ut av flyet. Høyt oppe i luften. Lurt, Siri.

Vel oppe på 10000 fot, gikk likevel alt så fort at jeg ikke rakk å tenke meg om. Døren til flyet ble åpnet, Kjell Trygve klatret ut på vingen for å filme, deretter var det bare å svinge beina ut, og vente på at Tore skulle ta sats og kaste oss ut i luften. Svoooosj, sa det, og jeg kunne se bakken komme kjempefort mot meg, samtidig som brillene gled opp og omtrent INN i øynene mine. Tore klappet meg to ganger på skuldrene, deretter var det ut med armene, og bare å vente på at mr. Ekspert skulle trekke skjerm.

Jeg og Tore i fint svev over Vallset


Jeg merket et lite rykk, og så hang vi plutselig på himmelen i noe jeg senere fikk vite at var ca 5000 fot. Vi stupte altså 5000 fot rett mot bakken i ca 200 km/t. Jeg sier bare: Shit! Men med skjermen trukket, kunne vi snakke sammen og nyte utsikten av Hedemarken i frost og ettermiddagssol. Fallskjerm-Tore svingte oss litt rundt, noe som føltes litt som en karusell, og så tok det ikke lang tid før vi gikk inn for landing. Jeg med beina hevet, og Tore klar til å ta oss i mot. Snøen viste seg å være litt dypere enn beregnet, men vi dumplandet i hvert fall mykt. Og ikke minst i god avstand fra høyspentledningene.

Var det kaldt? Det tror jeg ikke. Det vil si, jeg husker ikke å ha tenkt et hundredels sekund på temperaturen der oppe. Jeg var opptatt med andre ting.

Var det gøy? Så syyyyyyyyyykt også. Mitt mellomnavn er høydeskrekk, og likevel ble jeg med på dette, så det finnes faktisk ingen unnskyldning for ikke å gjøre det en eller annen gang i løpet av livet.

Tusen takk, Ann Kristin, for en superduper og kjempespesiell opplevelse!


Dagens sang: Marilyn Manson - Red Carpet Grave

fredag 1. januar 2010

"RIGHT NOW! Special offer for sirisupern"

Det er interessant hvordan spamfolka febrilsk forsøker å omgå filteret i innboksene mine. Takket være solid innsats fra hotmail og gmail, klarer de det heldigvis ikke, men det er ikke for lack of trying. Noe jeg spesielt har merket meg er at avsenderen fra halvparten av disse mailene er "meg". De prøver altså å få meg til å tro at jeg har sendt elektroniske brev til meg selv med teksten:

"Viagra best supplier - visitor sirisupern's 80 % off!"


Det er ikke den mest overbevisende salgsmetoden jeg har vært borti, men som jeg har nevnt her tidligere, kan jo ikke alle kniver være like skarpe. Eller som de sier så fint på engelsk: "Most stars in the sky aren't all that bright." Så det vil jo ikke være helt bak mål å anta at det finnes en og annen gjøk der ute som er innmari keen på å pimpe litt viagra på nettet. Men, kjære mr. Spam & Co, det er ikke meg.


Dagens sang: Lady Gaga - Teeth

søndag 27. desember 2009

Jeg lever. Så vidt.

Kvelden igår startet kjempebra for min del. Vin, gode venner, slips og mer vin er blant noen av stikkordene som kort kan oppsummere tiden mellom kl 19 og kl 22. Ordene som beskriver kvelden etter kl 22, bør forbigås i stillhet, men ett av dem er i hvert fall: Helvete.

Derfor ønsker jeg idag å kjøre klisjétoget, og stiller meg med alle dem som har sagt dette før meg:

"Jeg skal seriøst aldri drikke igjen."


Men siden aldri er slik et sterkt ord, modererer jeg meg litt og understreker at det nok blir en GOD stund til neste gang jeg inntar sterkere dråper enn Coca-cola.


Dagens sang kan verden bare drite i. Lyder burde være forbudt en dårlig dagen derpå.

søndag 6. desember 2009

Close, but no cigar

Selv på en dårlig dag, kan jeg slå en evneveik bestevenn i å sjarmere Holly, om enn bare med ett poeng. Men det gjør det jo bare enda morsommere å hovere litt ekstra med det.


Det er gøy å vinne! Spesielt over en bestevenn med et intenst konkurranseinstinkt.

I've got two words for ya: Suck it!


Dagens sang: D-Generation X Entrance Theme

fredag 4. desember 2009

Face your fear.
Accept your war.
It is what it is.
Hvil i fred, Regine.

Dagens sang: Portishead - Roads

torsdag 3. desember 2009

Hvis det finnes noen Gud, og Han drikker julebrus, så drikker Han denne

Siden vi er så godt inne i desember, og dermed julenedtellingen, er det helt på sin plass å begynne å nyte juleproduktene som har vært i butikkhyllene siden tidlig oktober. Noen har sikkert falt for fristelsen for lenge siden også, uten at jeg skal henge dem ut her for mangel på viljestyrke. "Har du lyst, har du lov", sier Narvesen. Og hvis Narvesen står for noe så hederlig, så må det vel være riktig.

Det jeg skal frem til her idag, er at resultatene fra DinMats store blindtest av julebrus ble gjort offisielle 1. desember. Det kom vel neppe som noen bombe for dem med røtter på Østlandet at Hamar og Lillehammers julebrus ble best i test. Terningkast 6, og alene på topp. Hurra!!

Da gjenstår det bare å si: In your face, Even!


Dagens sang: Wham - Last Christmas

onsdag 2. desember 2009

Næmmen. Der skrev hun noe igjen, gitt.

Etter en liten sykdomspause, etterfulgt av idétørke her på bloggen, har jeg kommet frem til at min inspirasjon og lyst til å skrive er omvendt proporsjonal med antall skoletimer i uken. For å hjelpe dem som måtte ha problemer med store ord, kan jeg si det litt enklere: Jo mer jeg er på skolen, jo mindre gidder jeg å blogge.

Selv om jeg har en god del skole helt frem til 17. desember (for ikke å glemme nyåret - ser litt stygt ut for stakkars bloggen dette), så er jeg jo faktisk nødt til å dele nyheten om at jeg skal flytte inn til Bergen sentrum med noen. Grunnen til det er enkel, siden jeg har mer skole, er jeg nødt til å bo et mer praktisk sted i forhold til treningen og Haukeland, slik at jeg slipper å bruke alle mine våkne(?) timer på buss. 18. desember flytter jeg altså inn med tre søte jenter i en søt, liten leilighet mindre enn 200 meter fra sentralbadet. Jippi!

Og for dem som måtte ha glemt det: NÅ ER DET DESEMBER! 2. desember, for å være mer nøyaktig. Det betyr at det kun er 22 dager igjen til julaften, og to sjokoladebiter mindre i adventskalenderen. Dessuten er det på tide å dra på kino og se A Christmas Carol med Jim Carrey! Løp løp løp! :)

Dagens sang: Fame 2009

mandag 2. november 2009

Stress factor: Too God damn low

Det er allerede november, og dermed på tide å eksamenssutre litt igjen. Eksamen i nevrobiologi er 8 dager unna, og undertegnede setter igang med lesingen... NÅ! Med andre ord, har jeg nesten tre ganger så god tid til å lese nå som jeg hadde til makroanatomien før sommeren. Dessverre kan det tenkes at den ekstra tiden jeg har til å pugge går opp i opp med at dette pensumet er minst fire ganger så stort.

Likevel går jeg og venter på at panikken skal komme og ta meg. Jeg klarer ikke under noen omstendigheter å sette meg ned og lese effektivt hvis jeg ikke MÅ. Det er et problem jeg har båret rundt med meg siden tidenes morgen, og som bare har forverret seg med årene. "550 sider pensum på 8 dager? Pffft. Piece of cake.", tenker jeg. Så det er vel også på tide å begynne å krysse fingrene for at jeg har rett. Lykke til, meg.

Dagens sang: Elvis Presley - Viva Las Vegas