onsdag 7. oktober 2009

Gooooooooglifisering

Det er ikke akkurat ukjent for meg å glede meg stort over ting som andre kanskje ikke tenker så mye over. Neste ut i rekken i denne kategorien er nå Google-logoene. Jeg elsker hvordan de varierer logoen etter hva som har skjedd akkurat denne dagen. De siste jeg har merket meg er Kon Fu-Tse (Confucius), Gandhis fødselsdag, og ikke minst dagens tema. Idag ble nemlig strekkoden oppfunnet, noe Google har valgt å gi en hyllest til. Bra Google! Det tipper jeg det ikke var mange som visste (eller ville vite) fra før. Jeg venter i spenning på deres neste påfunn. :)

Dagens sang: Muse - Supermassive Black Hole

søndag 4. oktober 2009

Weekend get-away i bilder

Limosjåfør Katja tar oss med til hytten på Sotra. Og ja, det regner. Fremdeles ingen bombe.

Katrine og vinen jobber med forholdet sitt. "Hvorfor lager ikke dere sånne rare ansikter når dere drikker?" Nei, si det.

Vi fant det feteste utvalget av hippe og kule klær. Nr. 1: Cowboyhatten...

...og nr. 2: Grilldressen. Det er duket for haute couture.

Du kan kalle det flaks. Du kan kalle det juks. Jeg velger å kalle det taktisk overlegenhet. Poenget er i hvert fall at jeg vant i den forsvunne diamanten. På finsk.

Katja fyrer opp saunaen med ikke så veldig trente, men likevel svært velinformerte hender. Det tok mer enn én samtale hjem til mor og far før vi fikk hetet opp sakene. For lettkledde saunabilder, trykk her. Eller ikke.

Kjempesøte jenter utenfor hytten, en ikke så veldig tidlig søndag morgen.

Takk for en kjempehelg, girls! Gleder meg allerede til neste gang! ;)

Dagens sang: Gabrielle - Out of Reach

fredag 2. oktober 2009

I might sound cocky, but is it really cocky if you know that it's true?

Det er typisk norsk å være god, sa Gro Harlem Brundtland. Og det sier vi andre hver gang en nordmann står på toppen av en seierspall. Likevel er janteloven like dominerende i hverdagen som hvilken som helst av de andre lovene i landet. Kanskje til og med enda mer. Jeg kjenner flere som har stjålet i butikker eller kjørt på rødt lys, som aldri under noen omstendigheter ville ha sagt noe fint om seg selv til noen andre. Folk som stikker seg frem blir lagt merke til, og det er upopulært å være flink til noe, og i tillegg vite det selv. Hvem tror du at du er?

De som kjenner meg vet at jeg ikke er jantelovens fremste tilhenger. Jeg har absolutt ingen problemer med å fortelle folk hva jeg er flink til, eller hvis jeg er fornøyd med noe jeg har gjort. Det ligger selvfølgelig et lite clue i ikke å skryte uhemmet av seg selv til alle man møter, ettersom noen vil få nervøse rykninger i ansiktet bare du bruker ordet "flink" i samme setning som "jeg". Min erfaring er uansett at god selvtillit ikke noe som kan komme deg til skade.

Zlatan Ibrahimovic er et navn mange kjenner til. Han blir ofte hyllet på tv og i avisene for fotballferdighetene sine, men like ofte havner han i medias søkelys på grunn av smått uvanlige ting han har sagt. For denne gutten er ikke akkurat beskjeden, noe jeg personlig synes er herlig befriende. Her er et lite knippe Zlatansitater til inspirasjon og glede:

Om hvilken verdensstjerne han ligner mest:
"Det finns bara én Zlatan."

Om karrieren:
”Agenter är bara till för att sälja dåliga spelare. Till mig kommer storklubbarna direkt.”

Om det er noe som kan hindre ham i å bli verdens beste fotballspiller:
"En skada."

Om norsk fotball:
Det John Carew kan gjöra med en fotboll, kan jag gjöra med en appelsin.


Zlatan er sånn passe fornøyd med seg selv.

Til slutt legger jeg inn Antijanteloven. Kan Zlatan, kan vi. Yes, we can!

1. Du er enestående
2. Du er mer verdt enn noen kan måle
Fet3. Du kan noe som er spesielt for deg
4. Du har noe å gi andre
5. Du har gjort noe du kan være stolt av
6. Du har store ubrukte ressurser
7. Du duger til noe
8. Du kan godta andre
9. Du har evner til å forstå og lære av andre
10. Det er noen som er glad i deg

Dagens sang: Justin Timberlake - Sexy Ladies

torsdag 1. oktober 2009

Sinnataggen

Idag hadde jeg en av de dagene. Jeg stod opp med feil ben først, og derfra gikk det stort sett bare én vei: Nedover. I det siste har jeg sakte, men sikkert blitt mer og mer tappet for energi. Det har heldigvis hovedsaklig vært fordi jeg har trent bra, men ikke kun derfor. Jeg har hatt litt mer å tenke på enn vanlig i det siste, og i tillegg har jeg sovet latterlig lite i forhold til hva jeg burde ha gjort. Sånt blir det verken fysisk eller mentalt overskudd av, noe jeg fikk kjenne skikkelig på idag.

Når hjernen ikke er helt klar for å takle hverdagens små utfordringer, kan selv de minste prøvelser få begeret til å renne over, og nå var det min tur til å være gal på bussen. Det vil si, det var ikke på selve bussen jeg klikket i vinkel. Det var på busstoppet mens jeg ventet på ikke én, ikke to, men TRE busser som ikke kom, før den fjerde til slutt trillet den feite ræva si rundt svingen. Forsinket. For meg som ikke er en spesielt tålmodig person til vanlig, ble den ekstra 35 minutters ventingen litt for mye å takle på en allerede tung dag.

Det er først nå, syv timer senere, at jeg har begynt å roe meg helt igjen etter the bus-incident. Noe som sier meg at jeg trenger minst like mange timer søvn for å unngå å ta kverken på den første levende skapningen jeg møter imorgen tidlig. Så av hensyn til meg selv og andre, spesielt den grå nabokatten som henger ved postkassene hver morgen, skal jeg køye nå. Natti :)

Dagens sang: James Morrison ft. Nelly Furtado - Broken Strings

onsdag 30. september 2009

A sweet dream, or a beautiful nightmare?

Jeg gleder meg. Og gruer meg. For om tre uker og tre dager fra skrivende stund, er jeg et helt annet sted i landet, og gjør noe jeg aldri har gjort, og aldri trodde jeg kom til å gjøre. Situasjonen jeg setter meg selv i innebærer at jeg må utfordre, for ikke å nevne trampe over, mine egne grenser. Heldigvis bare for én dag.

Det er rart hvordan noe man er så innmari redd for likevel kan virke så utrolig spennende. Jeg er velsignet med evnen til å glede meg over de små tingene i livet, så jeg trenger vanligvis ikke å oppsøke potensielt farlige situasjoner for å kjenne blodet bruse i årene og føle at jeg lever. Det betyr tydeligvis ikke at jeg ikke har det i meg. For mens den store dagen bare kommer nærmere og nærmere, opptar det mer og mer av tankene mine, og jeg ser frem til det med skrekkblandet fryd. Skrekk- being the key word.

Noen som klarer å gjette hva jeg skal lørdag 24.10.2009?

Hint: Jeg skal ikke dykke. :)

Dagens sang: Foo Fighters - No Way Back

tirsdag 29. september 2009

Vi vet ikke hvem vi er før vi ser hva vi kan gjøre

Jeg kan løpe Fana-milen. På ganske nøyaktig en time, viste det seg forrige søndag. Med den tiden hadde jeg sikkert ikke blitt topp 10 i klassen 60-80 år en gang, men jeg var nå uansett innmari fornøyd. På vei inn på Fana stadion for de siste 200 meterne, så jeg på klokken min at jeg kunne bikke akkurat under en time hvis jeg tok i litt. Men da var jeg så sliten at det var hinsides uaktuelt å sette opp farten. Nå har jeg i hvert fall løpt en mil i ett for første gang, og hvis jeg klarer å glemme hvor jævlig det var denne gangen, løper jeg nok neste år også.

Simen og Sebbe gleder seg til start. Været kunne kanskje ha vært bedre. Then again ikke. Vi snakker tross alt Bergen. Legg også merke til den strategiske plasseringen av bananen til Simen.

Jeg fikk endelig startnummeret mitt. Selv om jeg først vimset bort astmamedisin, så bommet på bussen, og deretter måtte låne penger til startkontigenten. Rutinert sa du?


Svette, våte og digge etter 10 km i alt fra solskinn til øsepøse. Det sier litt at Simen løp til bilen da vi var ferdige.

Dagens sang: Sisqo - Thong Song

mandag 28. september 2009

Piray

"Politiet har no pågrepe mannen som sidan syttitallet har stole forhjulet på parkerte syklar i Oslo. I følge politiet er mannen totalt f**kings sinnsjukt idiot og dum i hovudet."

Dagens sang: Pantera - Hollow

fredag 18. september 2009

89% av dem som forsøkte seg på denne oppgaven, svarte feil

Det påstår i hvert fall et reklamebanner nederst på facebook. Oppgaven folk skal ha så store problemer med å klare varierer litt. En dag skal du se om bildet forestiller en en vase, to ansikter, eller begge deler, en annen dag skal du se om en ansikt snurrer med eller mot klokken, eller begge deler. Folk kan da umulig være så hinsides tilbakestående, tenkte jeg, og bestemte meg for å utforske saken nærmere.

Da jeg klikket på banneret, ble jeg sendt videre til en side hvor jeg måtte svare på noen USANNSYNLIG enkle spørsmål (for øvrig var ingen av dem spørsmålet som "89% hadde svart feil på"). Hvilket tall skal inn i tallrekken 2, 4, ..., 8, 10? Hvor mange bein har to hunder, en fisk og en katt tilsammen? Og som om det ikke er nok at et hvilket som helst imbesil kunne ha besvart spørsmålene korrekt, får man også svaralternativer å velge mellom. Just in case.

Jeg vant IQ-testen fra facebook! At jeg er smart som ost, vil noen kunne påstå.

Når du har fullført "IQ-testen", dvs svart på ca 5 åndssvake spørsmål, får du beskjed om å fylle inn mobilnummeret ditt, så de kan sende deg IQ-scoren din på sms. Enhver person med et snev av evne til logisk tankegang vil forstå at 5 spørsmål ikke på noen måte er nok til å bestemme intelligensen din. Du kan lett få samme score som Stephen Hawking på denne testen, men du vinner neppe Nobels fysikkpris av den grunn. Dersom man likevel skulle være ukontrollerbart interessert i resultatene, må man belage seg på noen ikke helt små utgifter. "Abonnementstjeneste - 90 kr per uke", står det flere steder på siden. Her skal du med andre ord finne ut om du har høy IQ eller ikke, ved å betale 90 kr i uken, noe som blir 4680 kr på et år. Smaaart.

Noe som ville vært interessant å vite, er hvor mange folk glomobi faktisk lurer hver dag med denne møkka. Har DU latt deg lure? :p

Dagens sang: Madonna - Sorry

torsdag 17. september 2009

Keep your friends close, and your enemies closer

Først og fremst: Gå og se The Ugly Truth på kino. Den har jeg sett idag, den var kjempemorsom og Gerard Butler er til å dø for.

I filmen er den kvinnelige hovedrollen litt av en kontrollfreak. Det er noe jeg kan kjenne meg litt igjen i. Selv om jeg ikke krever et østvendt rom i 7.etasje eller høyere når jeg sjekker inn på et hotell, er det enkelte ting jeg liker å ha snøring på til enhver tid. Det kan være alt fra timeplanen på skolen til treningsprogram til å huske bursdagene til folk. Oftest tror jeg at jeg klarer å dekke over de verste nevrosene med en god dose humor og selvironi, men innimellom kan det nok skinne gjennom som solen gjør gjennom persiennene på soverommet mitt klokken 6 en vårlig søndagsmorgen.

Hvis jeg for eksempel er involvert i gruppearbeid av noe slag, tror jeg det til og med kan bli påtrengende tydelig. Da må jeg alltid, og jeg mener alltid, legge siste hånd på det som skal leveres. Grammatikken, syntaksen og det helhetlige inntrykket skal under lupen og perfeksjoneres til jeg kan gi fra meg noe jeg kan stå inne for. I utdannings- og yrkessammenheng kan jo det i og for seg være en god egenskap. I andre situasjoner er det kanskje like greit å ha en litt mer avslappet holdning til ting som foregår.

I disse dager prøver jeg å chille litt mer. Jeg prøver å bli flinkere til å ignorere ting jeg ikke kan gjøre noe med, og gi en god faen i de tingene som ikke betyr stort fra eller til i den store sammenheng. For noe man aldri har helt kontroll over uansett, er menneskene du har rundt deg. Du vet aldri hva du kan vente. Det er litt spennende, og samtidig litt skummelt, men jeg har i hvert fall lært meg å leve med det. Lett. :)

Dagens sang: N.E.R.D. - She Wants to Move

tirsdag 15. september 2009

Ikke den typen jente

Idag snakket jeg og Tine litt om parhelvete. Parhelvete er den situasjonen som oppstår når du plutselig oppdager at du er omtrent den eneste single personen du kjenner. Alle dine nære venner har huket inn noen i garnet, noe du får inn med teskje i alle mulige sosiale sammenhenger. Etableringsspøkelset spiser seg inn i gjengen, og før du vet ordet av det, er du den eneste uten samboer, fast jobb og en gurglende men "åh, så søt" kid. På fester slutter folk å drikke i god tid før tolv, for å få seg en god natts søvn før de skal på skitur/middag med svigers/babysvømming dagen etter.

I mellomtiden drar du selv kanskje festen langt ut i de sene nattetimene, mens du lurer på om det kanskje er på tide for deg å bli voksen snart. Heldigvis for meg har jeg ingen hast med å verken få meg kjæreste, kid, stasjonsvogn, eller i det hele tatt bli voksen. Peter Pan-komplekset mitt blir stadig mer dominant, og på tester om mental alder på nettet, kryper jeg stadig nærmere null. Kronisk etableringsangst deler jeg heldigvis blant annet med Tine. Så når vinterkulda kommer og alle parene trekker inn i sofaen på kveldene, kan vi danse for å holde oss varme. For noe særlig mer godt kommer det vel ikke av dansingen vår.

Meg og Tine og kveldens fangst 2. juledag i fjor - et stk slips fra trommis-André i Skumle Barduner

Dagens sang: Beyoncé - Single Ladies