onsdag 26. november 2008

Fine sangene

Fordi jeg ikke har så mye annet å skrive om i øyeblikket, er det en ny liste på gang:
Topp 10 fine, rolige sanger (per idag)

10. Jason Mraz - I'm Yours
9. Alicia Keys - If I Ain't Got You
8. Coldplay - Fix You
7. Smashing Pumpkins - Crestfallen
6. Massive Attack - Angel
5. Aqualung - Strange and Beautiful
4. Lauryn Hill - Ex-Factor
3. Natalie Merchant - My Skin
2. Imogen Heap - Hide and Seek
1. Portishead - Roads

Jeg er ganske fornøyd med listen. Og jeg har prøvd å unngå å ha flere sanger av samme band/artist. I motsatt fall ville enkelte vært overrepresentert på bekostning av andre. men den er skrevet etter hukommelsen, så kan hende jeg har glemt noe. Det kan eventuelt få komme på en ny liste. :)

fredag 21. november 2008

Postmann Pat

For noen dager siden bestilte jeg en pakke fra amazon. Alt gikk som det skulle, og igår fikk jeg en lapp i posten om pakken. I tillegg til kopi av pakken, stod det med knapt leselig håndskrift noe sånt som:

"Forsøkt utlevert 20.11. Kan hentes på Rimi Ch.Borg etter kl. 15.30."

Jasså, tenkte jeg. Ch.Borg? Hvor er det? Så tiltaksfull (er det et ord?) som jeg er, søkte jeg blant Rimi-butikkene på nettet for å finne ut hvilken det kunne være. På Rimi.no fant jeg ingen butikker som het noe sånt. Så jeg gikk ned på Rimi i Minde Allé der jeg har pleid å få pakker før. Der kunne de fortelle meg at:

"Neeei.. Den har vi ikke sett. Virker som den er levert i en annen butikk. Prøv Rimi i Solheimsviken."

Senere på kvelden i Rimi Solheimsviken, hvor de for øvrig ikke en gang har Post i butikk, kunne de heller ikke hjelpe meg. Ingen i denne delen av verden har tydeligvis hørt om Ch.Borg. Men jeg ble anbefalt å sjekke sporingsnummeret på nettet. Dette viste seg å være nok et ubrukelig råd, da sporingsnummeret er utenlandsk, og selve sporingen stopper da pakken ble shippet fra tyskland. Faen.

Til slutt kom jeg på den innlysende idéen å faktisk sjekke med POSTEN hvor pakken min har endt opp. Dette var heller ingen dans på roser, da sporingsnummeret logisk nok er alfa og omega i pakkesporing. Men da jeg søkte på lokale Post i butikk-utleveringer, dukket Kristianborg opp. Og jammen befinner Kristianborg post i butikk seg på Rimi i Minde Allé.

Planen for morgendagen er med andre ord å nok en gang ta turen ned på Rimi og denne gangen ikke gi meg før jeg kan gå derfra med pakken i hendene. Eller i en pose. Alt ettersom. Poenget er at NOEN bør gjøre jobben sin skikkelig i morgen. Hvis ikke vil mer enn én Rimiansatt forlate butikken i en body bag.

torsdag 20. november 2008

People Magazine...

... har igjen kåret verdens 100 mest sexy menn. På People sine nettsider får man bare en "sneak peek", men etter å ha sett hvem som kapret de 16 øverste plassene må jeg innrømme at det var en del overraskelser. At Zac Efron kapret en 4. plass var et lite sjokk. Dessuten er svømmeren Michael Phelps oppe på en sterk 8.plass. Gutten KAN svømme, ingen tvil om det. Men verdens 8. mest sexy mann? Ikke at det skader å ha 8 gull i et og samme OL selvfølgelig...

Vinneren Hugh Jackman har så absolutt fortjent sin plass på listen. Kvinner besvimer visst omtrent bare han kommer inn i rommet. Det er jo en egenskap man ikke kan sette prislapp på i hvert fall. Jeg vil likevel si at en 7. plass på MIN liste fra for en uke siden kanskje veier ørlite grann tyngre. :)

Den generelle tendensen i People Magazine er tydeligvis å satse på den neste generasjonen. Et lite overslag viser at omtrent 1/3 av de øverste plasseringene innehas av menn/gutter under 25 år. Det er så vidt jeg vet intet mindre enn historisk. Så gratulerer til smågutta som allerede har jobbet seg opp og frem. Zac og gjengen har mange år på seg til å dominere listen. Og jeg har mange år på meg til å finne viktigere ting å skrive om.

fredag 14. november 2008

Fribilletter igjen!

Nå har jeg fått tilbud om nok en gratiskino. Tidligere i høst har jeg fått se den danske "En helt kommer hjem" og "Tingeling" gratis. Denne gangen er det "Body of Lies" med Leonardo diCaprio og Russell Crowe. Filmens score på imdb finner du her.

Dessuten leste jeg nettopp en forferdelig trist melding om at sjiraffbabyen i dyreparken i Kristiansand er død. Dyrepasserne gjorde alt de kunne for å redde den, men den stakkars lille sjiraffen var for svak og sovnet inn bare 19 dager etter at den kom til verden. Alle hadde så store håp om at den skulle klare seg, spesielt siden det er den første sjiraffen født i dyreparken på 17 år.

For å få hodet over på litt lysere og gladere tanker, har jeg funnet frem et dikt på engelsk om sjiraffer:

The Giraffe's Song

With a neck so long
To hear his song
You'll have to stay
Around all day
He begins his tune
Just before noon
And it comes out right
About midnight

Fine sjiraffen.

torsdag 13. november 2008

En høyst uoffisiell og subjektiv kåring

Jeg liker lister. Sånn som hovedpersonen i Erlend Loes Naiv.Super. Jeg lager lister over alt og ingenting. Handlelister, huskelister, julegavelister og alle andre mulige lister. For en herlig måte å mer eller mindre kort oppsummere en rekke punkter.

Idag har jeg laget en ny liste. Den vil neppe stå igjen i historien som en av de viktigste listene, verken politisk, sosialt, eller økonomisk sett. Men den var morsom å lage. Og selv om representantene på listen sikkert bør og vil byttes ut med tid og stund, er dette listen min per 13.11.08.

Topp 10 kjekke kjendiser/rollefigurer:

10. Vin Diesel. Stor som et hus og stemme som en middels grizzlybjørn. Slettes ikke dumt.

9. Dennis Storhøi. Eneste nordmann på listen min. Fantastisk skuespiller, herlig smil.

8. Lenny Kravitz. Tine og jeg har siklet på Lenny Kravitz siden 8. klasse. Han har ikke tapt seg.

7. Hugh Jackman. Ingen tvil etter X-men filmene. INGEN andre kunne spilt Wolverine.

6. Agent Seeley Booth (David Boreanaz). Gjør hver eneste Bones-episode til en evig glede.

5. Ewan McGregor. Verdens kjekkeste skotte. Og han kan til og med synge...

4.Tony Soprano (James Gandolfini). Mektig, brutal, uimotståelig.

3. Bruce Willis. John McClane er helten min. Men Brucern får stå her med eget navn siden han er så ufattelig tøff i de fleste andre filmene sine også.

2. Jack Sparrow (Johnny Depp). Ble knocket ned fra topp-plasseringen denne sommeren faktisk. Ellers en sikker vinner.

1. Christian Bale. Oh yes! Ingen over, ingen ved siden. Får til og med George Clooney som Batman til å virke som en pingle av en annen verden.Jeg legger ikke så mye vekt på om gutta på listen er ekte levende mennesker eller ikke, ettersom sjansen for at jeg får møte f.eks. Jack Sparrow er omtrent like stor som for at jeg tilfeldigvis treffer på Johnny Depp. Og litt fantasi er bare bra. :)

mandag 10. november 2008

Utfordring (eller challenge som det heter på godt norsk i Top Model)

Tok utfordring fra Mari på strak arm

4 jobber jeg har hatt:

Svømmeinstruktør for Vallset IL
Svømmeinstruktør for Hamar IL :)
SFO-assistent på Sprætten lekeland
Søster (ja, det teller det også)

4 filmer jeg kan se om igjen:
A Night at the Roxbury
Moulin Rouge
Pirates of the Caribbean - Curse of the Black Pearl
Love Actually


4 steder jeg har bodd:
Hamar, hjemme hos mamma og pappa
Hamar sentrum
Bergen
Diverse svømmehaller :D


4 TV-programmer jeg elsker:
Bones
House M.D.
Sopranos
Desperate Housewives

4 steder jeg har vært på ferie:
Sørlandet
Malta
Tunisia
Italia

4 websider jeg er innom hver dag:
Facebook (leit, men sant)
Hotmail/gmail
yr.no
sparebanken-hedmark.no (må sjekke kontostatus DAGLIG)

4 steder jeg ville vært nå:
Mauritius (enig med Maaaaaari! hihi)
Sørlandet på sommeren
Drøbak
På trening

4 bloggere som utfordres:
Velger random her:
-Elbet
-Sander (som ikke har skrevet noe på leeenge uansett)
-Silje
-TJ (kan vel knapt kalles en blogg, men har godt av en liten update der også)

Heia! :)

onsdag 5. november 2008

Valgsex s.2,-10, 24, 25 og 30. Se bildene!

Presidentvalget i "US and A" er mer eller mindre over for denne gang. Noen formaliteter gjenstår vel, men det er ingen tvil om at Barack Obama blir den nye lederen for verdens fattigste rike land. Uten at jeg kan skryte av å ha satt meg max inn i politikken til verken Obama eller McCain, må jeg innrømme at jeg er glad for at det gikk som det gikk. Om ikke annet, så blir det vel en veldig ny vei i vellinga de neste fire årene. Heldigvis, for gudene vet han har en real ryddejobb å gjøre.

Men herfra skal jeg overlate den politiske delen til de som har peiling, og heller synse litt om noe som jeg har en klar mening om. Denne gangen er det avisoverskrifter. Her er et par ting jeg begynner å bli smålei av:

1. Ordspill: Hele dagens innlegg er egentlig dedikert til Bergensavisens hovedoppslag idag. Nemlig "Obamania". Gratulerer til BA for å oppsummere et av de viktigste valgene i verdenshistorien med et hjemmesnekret ord for anledningen. Slik storslagen kreativitet opplever vi ellers kun en gang i året under Tour de France. Eller skal jeg heller si "Thor de France". Takk.

2. Sex, sex- og -sex: En annen måte avisen lager sine egne ord på, er ganske enkelt å tilsette ordet sex. Enten som et frittstående ord, eller som prefix eller suffix, alt ettersom hva som kler anledningen best. Vi nevner i fleng:
Puppesex, kjendissex, sexsjokk, terningkast sex, sexskandale, skandalesex (disse to er ekstra populære og brukes gjerne flere ganger i uken), teknosex, sovesex, sexhus. De fantasifulle vil ikke ha noen problemer med å sette sex til flere passende eller upassende ord, og kan deretter benytte sin egen liste som jobbsøknad til tabloidene. Lykke til.


Jeg vil avslutte med å gratulere Barack Obama, USA og verden med valget. Kongen er død, lenge leve kongen!

søndag 2. november 2008

Den store kinodagen

Det var mye å velge mellom på kino igår. Alt fra svenske vampyrthrillere, til Mamma Mia og Kurt blir grusom. Jeg rakk "bare" to filmer i går. Valget falt på Max Payne og Fatso.

Max Payne er basert på et dataspill, som jeg ikke har spilt selv. Og i retrospekt er det kanskje like greit. For det jeg trodde skulle være en actionfilm av typen "Payback", viste seg å være en litt forvirrende opplevelse som minnet mer om en dårlig gjennomført "Constantine". Med enkelte kule scener selvfølgelig. Jeg og Espen brukte mer tid på å lure på hva som egentlig foregikk enn på å faktisk nyte filmen. Det er sjelden et godt tegn. Terningkast 3.

Da var Fatso et større lyspunkt. Jeg og Espen, Eivind, Even (god morgen), Celinn, Zolli og Sander opptok 8 plasser på MB1 mellom 21.20 og 23.00. (Ja, jeg vet vi bare var 7, men var en liten misforståelse mellom meg og Hanne i forkant som gjorde at vi hadde en billett for mye.) De knappe to timene ble stort sett fylt med runking, pinlige situasjoner og et studie av mangel på social skills. Alt på lerretet heldigvis. Men det funket! Jeg lo mye, gjemte ansiktet i hendene av skam enda mer, men koste meg alt i alt. Når det kan tilføyes at Espen så den for 2. gang og at til og med kritiske Sander innrømmet at han hadde ledd litt i blant, er det ikke lenger noen tvil. Terningkast 5! Hurra!

Idag (søndag) koser jeg meg inne mens tåka herjer ute. Og kakao smaker ekstra godt på en kjølig novemberettermiddag. :)

søndag 26. oktober 2008

Om Rema 1000-valg

Verden er ikke svart og hvit. Det har mange konkludert med tidligere, og jeg har ingen planer om å bryte med det. Men på noen områder av livet kan man derimot gå for det fargeløse prinsippet. Det vil si at man kan gjøre et godt valg, eller et dårlig valg. For å illustrere dette vil jeg komme med et enkelt eksempel:

Du får en mail fra en ukjent avsender, la oss kalle ham Nbobo. I mailen står det at du allerede har vunnet X antall dollar i et lotteri du aldri har hørt om i Zimbabwe. Alt du trenger å gjøre for å få pengene er å svare på mailen og skrive kontonummer, og evt andre kredittopplysninger. Ditt valg:
1. Sende en mail med dine personlige opplysninger til den hyggelige mannen som har tippet på lotteri i Zimbabwe for deg. Nbobo må være en ekte kjernekar!
2. Gi faen.

Uten å gå dypere inn på hvorfor, vil jeg påstå at 2. er et godt valg. 1. er et dårlig. Lett.

I denne situasjonen og andre lignende situasjoner, hvor det er helt innlysende hva som er det riktige å gjøre, vil jeg herved oppfordre alle til å gjøre det enkelt. Man trenger ikke å blande følelser og lange tankerekker inn i alle beslutninger. Jeg håper at jeg med dette kan spare noen fra å gjøre ekstremt dårlige valg. Antakelig vil jeg ikke stå øverst på Nbobos liste over favorittpersoner, men det vil sikkert ikke stoppe ham fra å sende meg flere premiemailer. Han er jo slik en hyggelig fyr.

onsdag 8. oktober 2008

Spinning around

Siden jeg skriver blogginnlegg like sporadisk som TJ var på svømmetrening i fjor, har jeg blitt nødt til å sjekke i planleggeren min hva jeg egentlig har gjort disse 5 siste ukene. Jeg liker å skrive ting i planleggeren, men skal ikke oppsummere den siste tiden her med time-til-time notater. Jeg lover.

Svært kort oppsummert har jeg blitt godkjent førstehjelper, sovnet på innflyttingsfest, blitt skremt halvt i hjel opptil flere ganger på jentekveld med Monica, Maria og Katrine, svømt godkjent på sesongens første stevne, vært på Ringenes Herre maraton hos Simen med Espen og Eirik, hatt høstens eneste eksamen, trent mye og skulket skolen tilsvarende.

Jeg har også vært på spinning for første, andre, tredje og fjerde gang den siste uken. Jeg har alltid syntes at det har virket dumt å sitte inne å sykle hvis man kan være ute i frisk luft, men her i Bergen er det som kjent ikke alltid sykkelvær. Om ikke annet så er det sikkert bra trening, tenkte jeg. Oh yes. Men det var ikke bare det. Jammen var det moro også! Jeg har vært på både spinning endurance og vanlig spinning, og må nok innrømme at jeg foretrekker sistnevnte. Vanlig spinning er mye mer variert enn endurance, og man må (logisk nok) presse seg litt mer. Tiden flyr og man blir umenneskelig svett og sliten og ikke minst fornøyd. Anbefales! :)

Noe annet jeg vil anbefale er filmen Tropic Thunder med Ben Stiller og gutta. Jeg er generelt fan av den gjengen, men vil likevel rangere TT høyt oppe på komedielisten. Det er så vilt at det bare må bli morsomt. Robert Downey Jr. som neger/crocodile dundee og Tom Cruise som sjefen fra helvete kan ikke bli noe annet enn syyyk humor. Og det liker jeg. Veldig godt. Anne likte filmen også, og hun hadde til og med kjøpt Smash for anledningen. Det var en god dag.

Og for dem som ikke har oppdaget det ennå, vil jeg bare si at Bones er en utrolig bra serie!

Neste "gjøremål" er vel å se Fritt Vilt 2 på kino. Blir bra!