torsdag 10. juli 2008

Bilder fra den etter hvert svært så omtalte turen




















Det kostet litt å parkere langt oppi gokk. Faktisk må man betale mer per døgn enn i Hamar sentrum. Så takk for det, utkantsnorge!





















Matilde er den ultimate turist, og skulle selvfølgelig ha bilde av seg selv i noe vi TROR er en sledeting til å frakte moelvkoier. Eller ikke.
















Dette er SiMa-blomsten. Og vi kom i kontakt med naturen.
















Vi staget et lite høydeskrekkbilde ettersom jeg ble svimmel og fikk vondt i føttene av å gå opp i fugletårnet. Føltes som det var hundre meter ned, men tipper det var ca ti...
















Og Matilde tenkte med seg selv at hvis jeg har høydeskrekk, så er det antakelig ikke uten grunn. Sååå hun ble redd for at hele det gamle, råtne(?) makkverket skulle falle ned mens vi fremdeles var oppe. Det skjedde heldigvis ikke.

Takk til Matilde for at hun tok med fotoapparat på turen.

Note to self: Bruke deler av auguststipendet på digitalkamera.

tirsdag 8. juli 2008

Luringene Supern og Foodsource

I forbindelse med den tidligere nevnte naturstituren til meg og Matilde, ble det ytret et par mindre skarpe spørsmål. Jeg gjengir bare to av dem her.

1) Ved posten om næringskjeder er følgende næringskjeder (ca) oppgitt:
Alger -> Ørekyte -> Ørret -> Mink
Selje -> Hare -> Hauk

Matilde studerer skiltet langt lenger enn hva nødvendig er for å lese og forstå innholdet, hvorpå hun spør: "Er ikke selje et tre?"

Hun hadde da tolket de to næringskjedene (plassert under hverandre også på skiltet for enkelhets skyld) til å være en og samme, og lurte på hvordan i all verden minken kunne være så dum å la seg fange av et tre...

2) Ved posten om oppynting av skogsdrift gikk det litt fort i svingene for meg, og jeg sa til Matilde at det var dumt at de brukte ord på skiltene som man må hjem og slå opp i leksikon for å forstå. Hun kikket en ekstra gang på skiltet og lurte på hvilket ord jeg mente. "Opp-YNTING" sier jeg. Matilde ser på meg lenge før hun med usikkerhet i stemmen spør om jeg ikke tror ordet kan være opp-PYNTING, men at man ikke bruker tre p-er etter hverandre i norsk språk..?

Tipper det er bra vi kommer oss en tur ut iblant!

mandag 7. juli 2008

For noen spillere, for en kamp!

Etter gårsdagen sitter jeg igjen med følelsen av å ha vært vitne til tidenes mest spennende Wimbledon-finale. Roger Federer og Rafael Nadal spilte begge som guder over en periode på ca 7 timer, inkludert avbrudd.

Etter to sett så det veldig mørkt ut for Federer, men han klarte å snu kampen, og inn i det 5. settet hadde han fordel av å serve først. Så var det Nadal som så ut til å begynne å få litt nerver, men NEIDA. Han bryter serven til Federer og seiler deretter inn i historien som en av 3 som har vunnet både French Open og WIMBLEDON i samme sesong. Utrolig imponerende av begge to, og selv om min favoritt ble forhindret fra å ta sin 6. strake seier i denne mildt sagt prestisjetunge turneringen, veier ikke det så tungt etter en så sykt spennende kamp der begge spillerne var verdige vinnere.

Roger Federer, du er fremdeles helten min! Og Nadal, du er vel strengt tatt ikke så aller verst du heller.

søndag 6. juli 2008

Spooort

Det er høydepunkt etter høydepunkt på gang nå. Igår slo Venus Williams søster Serena i kvinnefinalen i Wimbledonturneringen. I skrivende stund ligger Roger Federer under i herrefinalen mot Rafael Nadal, men jeg HÅPER og TROR at dette vil snu når de kommer på igjen etter regnværet.

Le Tour de France er dessuten igang for fullt og oksen fra Grimstad, Thor Hushovd syklet inn til seier på den 2. etappen! Herlig. Tipper vi for en gangs skyld slipper å høre at "det gikk forferdelig tungt idag". Savnet er stort etter kokaintatte Tom Boonen, men han kommer tilbake, spurtsterk som aldri til neste år. Ellers har jeg et lag påmeldt i tv2-sportens tourmanager, men kastet meg inn i konkurransen for sent til å få 1.etappe tellende. Jeg har heldigvis en del fulltreffere fra idag, så har vel snart tatt igjen flatbygdagutta... For mye moro: www.tv2sporten.no

Midtsommerens høydepunkt, NM i svømming, braker løs på Hamar i neste uke, torsdag 10. til søndag 13. juli. Allerede mandag er det spådd at Bergenssvømmerne vil dukke opp i området, tett fulgt av Asker og deretter resten av svømme-Norge innen onsdag er over. Jeg skal i vannet på 200 fri, 100 fri-stafett, 50 fri, 200 fri-stafett, 100 fri og 50 butterfly i den rekkefølgen. Kroppen er i rute og tung som et tog. :)

Deretter er det feerie og sørlandet neste <3

Fresh air overload

Idag har Matilde og jeg gått natursti på Gåsbu. Denne stien består av 17 poster:
1. Pukkverk
2. Gåsbus historie
3. Moelvbrukskoie
4. Myra blir til
5. Berggrunn og jordsmonn
6. Tynning
7. Ljørkoie
8. Næringskjeder
9. Kvileplass
10. Gapahuk
(post nr. 11 fant vi ikke, så den finnes ikke.. haha)
12. Treslag
12 B. Rovdyr
13. Årringer
14. Oppynting av skogdrift
15. Her gikk breelva
16. Fugletårnet
17. Kull...(?) eller dyregrop

Vi oppdaget også en blomst som vi ikke fant i naturboken, ergo er det en ny art, som vi har valgt å kalle SiMa-blomst. Den er dekkfrøet.

torsdag 29. mai 2008

"En mann er ikke en dritt uten sin kamel. I ørkenen."

Følgende planer skal jeg prøve å få gjennomført i de nærmeste ukene:

1. Boyband-, Guitar Hero-, og pizzakveld med flickorna
2. Ildvannaften i eventyrskogen med TJ og gjengen (har ikke nevnt det for andre enn TJ ennå, men de skal vel ikke være så vonde å be)
3. Male muren hjemme og dermed tjene litt penger
4. Vaske bilen utvendig og innvendig. Fine bilen.
5. Skrive en syk historie og legge den ut her. Bare for moro skyld.. :)

Og sikkert en haug med andre mer eller mindre nyttige ting. Events som allerede er bankers er ikke nevnt ovenfor. Jeg gleder meg til alt.

Tittelsitatet er for øvrig hentet fra min mor under en samtale om lengden på pelsen til kameler.

onsdag 28. mai 2008

8 down, 1 to go

Da er størsteparten av eksamenshelvetet overstått. Har hatt:

2. mai: 1MX
5. mai: Eldre historie
16 mai: Mikrobiologi
19. mai: Fysikk
20. mai: Miljøkjemi
23. mai: Biokjemi
27. mai: Fysiologi
28. mai: 2MX

Og det eneste som nå gjenstår er politisk idéhistorie 3.juni, etterfulgt av GAVIN deGRAW-konsert samme dag! Gleder meg masse til det, og gleder meg også til Speedo Cup på Frognerbadet i helgen. Jeg skal campe hos Karen som jeg ikke har sett på altfor lenge, så det blir både kos og slit. Der skal 100, 200 og 50 fri svømmes (i den rekkefølgen også tror jeg), men forventningene er ikke skyhøye. Har vært en del syk i eksamenstiden, men skal SELVFØLGELIG gjøre mitt aller beste, så får tidene bli det de blir. Jeg liker uansett ikke å sette "offisielle" forventninger til meg selv, men har noen mål inne i hodet.. :)

Ikveld skal jeg lese litt politisk idéhistorie mens jeg koser meg med namnam-mat og gleder meg til sommerferie og masse masse trening. Jeg og Karro har lagt på oss sånn ca 10 kg tilsammen som vi ble enige om at hadde vært kjekt å bli kvitt før sommerleir og trening i bikini.

Summer, here I come :)

mandag 5. mai 2008

2 av 7

Da var historie overstått, og den dårlige magefølelsen stemte heldigvis ikke denne gangen.

Score! :) :) :) :) :) :)

Neste er mikrobiologi 16. mai.

søndag 4. mai 2008

Historiebøker, tidspress og Frida Kahlo

Imorgen har jeg eksamen igjen, eldre historie denne gang. Noe som de siste dagene dessverre har vist seg å ikke være en av mine sterke sider. Jeg kommer alltids gjennom pensum, men litt mindre enn jeg hadde håpet fester seg til de små grå. Man kan vel kanskje ikke forvente annet når man setter av veldig begrenset med tid til selve eksamenslesingen, men jeg er uansett nødt til å gjennomføre et realt skippertak i dag. Igjen.

En del av historielesingen foregikk hos Irina, og vi så i tillegg to filmer igår; Supervoksen og Frida Kahlo. Supervoksen var ganske artig, men er en typisk jentefilm, og det oppstår så utrolig mange pinlige situasjoner slik at sarte sjeler som meg stadig vekk må dekke til ansiktet. Sånn sett var Fridafilmen bedre. Den handler om kunstneren Frida Kahlo og mannen hennes Diego, og er basert på en sann historie, så de som lurer på hvordan den slutter kan bare slå opp på wikipedia.

Nå er det tid for å stikke innom trening en kjapp tur igjen. Kommer bare til å plaske en halvtime eller så, slik at jeg får igang kroppen før lesingen. Det går for øvrig veldig bra på trening om dagen. Endelig. Jeg gleder meg til å dra på stevne igjen. Første ildprøve for langbanesesongen blir Speedo Cup på Frognerbadet, og da skal jeg være klar! :)

torsdag 1. mai 2008

Age is just a number

Men det var det ikke i dag. Natt til 1. mai er en av de kveldene i året det pleier å være noenlunde liv i Hamar sentrum, noe det også var i år. Men i en alder av 22 år, var det ikke av den ønskede typen liv som jeg og venninnene mine var ute etter denne gangen. Russen er helt klart i slag, noe som var forventet, men det var også omtrent det eneste det var.

Det er ikke ofte jeg føler meg gammel. Ole-Wilhelm og Elisabet tuller ofte med at jeg er det, men jeg FØLER meg ikke gammel av den grunn. Men når byen kryr av fjortiser, og den eldste gruppen individer som er ute og går er 18 år og ikledd røde bukser, velger jeg å takke for meg. Noe som antakelig er like greit, i og med at det er trening på Elverum igjen klokken 10.00 i morgen tidlig, og treneren plukker meg opp "9-ish".

Trøtt som en strømpe sitter jeg derfor her og skriver et døllt innlegg som jeg sikkert oppdager masse skrivefeil i dagen derpå. Har dessuten eksamen på fredag, så må satse på å få lest en del imorgen. I tillegg snakker vi eksamen også på mandag, noe som også må forberedes. Antakelig enda heftigere enn den førstkommende. Jaggu bra at jeg sløser tid her i stedet for å sove eller lese da.

For øvrig er jeg spent på å se hvilke bilder fra i kveld som havner på facebook og ikke. I de fleste tilfeller får man vel håpe:

Ikke.