lørdag 30. mars 2013

12 måneder oppsummert med 5 bilder

Siden sist jeg skrev noe her har mye skjedd, og hvis jeg skulle oppsummert alt hadde jeg gått tom for tid, vilje og strøm lenge før jeg var halvveis. Jeg gjør derfor et forsøk på å oppsummere tiden siden sist påske så raskt og lesevennlig som mulig:


Jeg har svømt i Store Lungegårdsvann sammen med Jørgen. Den gjengse oppfatning rundt omkring er visst at man IKKE skal svømme der pga kloakkutslipp, men da vi fant flere nyere artikler som desperat prøver å hylle "badeplassene" rundt vannet, valgte vi å plaske litt likevel. Det var en god treningsøkt (ikke minst trening på å svømme i riktig retning), og bortsett fra litt underlig smak på vannet i enkelte områder, samt litt kjøligere vann enn Sentralbadets 29 grader, så hadde vi det veldig kjekt.


Jeg deltok på min første crossfitkonkurranse etter å ha vært medlem på Crossfit Bergen i under 1 måned. Kettlebells, double-unders (hoppetau) og prowler var ting jeg hadde mer hørt om enn prøvd i forkant, og de fortjener ryktet sitt. Jeg koste meg på lag med Sigurd og Øyvind, og selv om utfordringene stod i kø (blant annet å hive rundt på jernkuler som ble såpeglatte i regnværet), var det så himla gøy å være med at jeg endte opp med å ta et lifechanging choice: Etter 19 år med svømming, hvorav det de siste 10 årene gjennomsnittlig har gått med 25-30 timer i uken til idretten, bestemte jeg meg for å slutte på svømming for å få tid til å drive med crossfit.


Crossfit viser seg jo å kunne være ca hva som helst, og roing er en av de tingene. Etter å ha rodd bittelitt mer enn jeg tidligere har gjort (som er NULL), forbedret jeg tiden min på 500 meter roing under Fitness Challenge på jobben - Aktiv365 - med 7 sekunder. Fra 1.42 til 1.35 med ca 3 gangers kontakt med romaskin i mellomtiden lover godt for neste test, da jeg siden dette har rodd intervaller hver mandag morgen! Hurra!


Jeg har vært med på Stronger Challenge treningscamp med flere av de beste crossfitterne i landet, og funnet ut at det faktisk er en del ting jeg allerede er ganske god/lovende på. At disse tingene har mer med styrke og mindre med finesse å gjøre, overrasker vel ingen som kjenner meg. Uansett så vant jeg den siste økten vi gjorde (etter omtrent alle hadde dratt hjem hvis vi skal være nøye på det), og lærte masse nytt og spennende som jeg har gledet meg masse til å sette i bruk.


Siden jeg alltid har vært "hun sterke", tenkte jeg at nå er det jaggu på tide at jeg lærer meg noe nytt og spennende. Kanskje noe med kroppskontroll, tenkte jeg. Hva med å stå på én hånd? Jeg rakk selvfølgelig ikke å tenke tanken en gang før Emilie, Anne, Marianne og flere av Crossfit Bergens talentfulle jenter kom meg i forkjøpet. Jeg kom meg opp til slutt jeg også. På styrke denne gangen, men SNART er det skills og ikke power input som er min greie.

Så kort oppsummert:

  • Fysisk aktivitet er fremdeles mitt lys og mitt liv
  • Svømming => CrossFit
  • Jeg har lært meg massevis av nye, gøye ting


Fortsettelse følger...

søndag 8. april 2012

Oppdatering fra påskeleir i Esbjerg

Da er vi snart gjennom første syklus på leiren, og det er ikke så mange muskler i kroppen som har noe særlig igjen å gi. Men motet holdes oppe og det er deilig å kjenne at man lever. Eller dør. Litt ettersom hvordan man ser det.

Mobilblogging er ikke noe jeg er veldig kjent med, men tenkte jeg skulle prøve å vise frem bøkene jeg leser og har lest mens vi har vært her i Danmark. Med bilde og greier. Hvis dette fungerer skal jeg bli rosablogger med 648 innlegg per dag. Om maten min. Eller kanskje ikke.


torsdag 1. mars 2012

Bybanen torsdag kveld

Jenta med boblejakken som skriver meldinger. Med en pelskrage som klør mot kinnet og gjør at hun innimellom rister vilkårlig på hodet for å hindre kontakt mellom hud og pels. Hendene er derimot opptatt med tastingen.

Guttegjengen som høylytt planlegger kveldens pubrunde. Brød og vin er første stoppested, for der har de mat og billig øl. Men fine damer, det har de ikke.

Den gamle damen som av og til snur seg brydd mot guttene. Som skrur litt på høreapparatet så det synger i veggene. Om hun prøver å høre mer eller mindre er det ingen som vet.

Mr. tall, dark and handsome som hører på musikk med et dårlig isolert headset. Som tramper rytmen med de gigantiske joggeskoene, som antakelig har vært hvite. For lenge siden.

De to østeuropeiske narkomane med klassisk knekk i knærne, caps og boblejakke som prøver å samle inn penger i en pappkopp fra Narvesen. Som bærer livet sitt med, pakket ned i en pose fra Kiwi.

Amøbenørden som sitter på en bane som går mye senere enn planlagt fordi hun la igjen nøklene laaaangt langt hjemmefra. Som ennå ikke vet at hjemme venter en bukett tulipaner på å bli satt i vase.

mandag 6. februar 2012

Ulympiske leker

Lørdag ettermiddag var satt av i avslapningens tegn, og jeg tror ikke jeg er alene om å synes at det å se på andre slite seg ut gjør hvileopplevelsen enda bedre. I hvert fall hvis man har gjort seg fortjent til den på forhånd.

Mens jeg lå på sofaen og så på Norges beste skiskytere skyte seg lettere bort, kom jeg dog nok en gang til å tenke på at en del av verdens olympiske idretter jo må ha blitt til i et kreativt øyeblikk på et veldig fuktig nachspiel. Jeg nevner:
Synkronsvømming: Dansing til musikk i vann. Helst synkront - derav det originale navnet - men finnes visstnok også som individuell gren. Kan ha en lett hypnotiserende effekt når det utføres godt, dog er det ingen fare for det her i landet - her er kvaliteten så laber at NM-medaljene tidvis ikke kan deles ut.
Bridge: Jeg må innrømme at jeg ikke er sånn altfor stø på reglene her, men det er et KORTSPILL. Jeg har ikke noe imot at folk tjener penger på dette, men å bruke god sendetid på Eurosport til overføring av BridgeEM/VM kvalifiserer for å få smake albue.
Kombinert: Skihopp og langrenn - satt sammen. Det de har til felles er fottøyet og at det foretrukne terrenget er snø. Ellers er det ikke en altfor logisk kombinasjon, og det kommer ikke som noen stor bombe at dette er en av verdens desidert minste idretter (har et vagt minne om at det er sånn omtrent 17 deltakerland i et OL).
Skiskyting: Altså ski. Og skyting. Sammen. En enda mindre logisk team-up enn kombinert, dog med uante muligheter. Har stort potensiale for økt publikumsinteresse hvis deltakerne begynner å skyte på hverandre. Et mer naturlig valg av ammunisjon ville kanskje vært snøballer, men jeg kan slå meg til ro med paintballpatroner. Også, som den oppvakte leser antakelig allerede har oppdaget, det eneste eksempelet på listen jeg noensinne kan tenkes å se på frivillig.
Skiorientering: Åh, herre. Mulig noen av landets skiorientører(?) føler seg støtt nå (eller alle tre for den saks skyld), men dette er en legendarisk teit idé. MAN SER JO HVOR DE ANDRE HAR GÅTT! Slutt å bruke penger på dette tøvet og fyll heller et basseng et eller annet sted. Makan.

Jeg ser at den lille listen min bærer et stort preg av vinter"idrettene", og det er mye mulig at det bunner i at jeg er miljøskadet etter å ha drevet med en sommeridrett i mange mange år. På den andre siden har jeg mest sannsynlig bare rett. Men jeg kan knapt tenke meg noen som har det mer moro på jobben enn dem som har stått for idéene til disse grenene - bortsett fra kanskje manusforfattere til såpeoperaer. Tomeito tomato. Hvis jeg hadde fått betalt for å komme opp med slike idéer, måtte vi arrangert OL hvert eneste år, for å si det sånn. Kanskje like greit at jeg har valgt en annen yrkesgren.

Neste gang: Et dypdykk i lagidrettenes likheter og forskjeller. Eller ikke.

PS: Er fullt klar over at neppe alle disse er olympiske idretter, men enkelte ting trenger ikke å komme i stor skala for å være tåpelig og fortjente likevel en plass på listen.



tirsdag 31. januar 2012

Visste du at...?

Nå tenkte jeg at det var på tide å oppdatere kjapt om et par ting jeg har funnet ut om meg selv i løpet av det siste året - Siri fra 2011 til 2012 på en måte. For ikke å kjede vettet av dere (eller meg) holder jeg meg til noen ytterst få stikkord og punkter denne gangen, men jeg går aldri lei av å snakke om meg selv, så det kommer vel mer senere tenker jeg. Det er jo ikke akkurat som jeg har noe samfunnsoppdatert å skrive om på denne bloggen uansett. Så altså, litt mer om meg idag:

Jeg har blitt megadistré, litt sånn forskrudd professor av den snille typen (foreløpig). Dette inkluderer at jeg har rotet bort nøklene mine igjen, aldri husker hvor jeg legger ting selv om de har faste plasser, bommer på tidspunktet styrketimen jeg skal på begynner (nevnte jeg at jeg skulle HOLDE den?), samt å møte opp som aerobicinstruktør med to forskjellige sko. Det er to mulige forklaringer som kan dekke det ovennevnte: Enten er hodet mitt altfor fullt eller veldig veldig tomt.

Jeg har blitt handicappet - heldigvis relativt velfungerende. Med en skulder som holder meg våken på dårlige dager, har livet mitt endret seg noe. Oppdagelsen om at det spesielt er svømming som trigger smertene, gjør det sådan noe problematisk å være svømmer. Jeg er dog ved godt mot, og har brukt tiden min til å bygge opp svake sider med landtrening og lignende i stedet, og jeg tror at jeg er inne på noe lurt nå. Det viktigste jeg har lært av dette er at søvn absolutt ikke er oppskrytt, og jeg skal bruke året 2086 til å sove inn alt jeg har gått glipp av resten av livet mitt.

Jeg hadde inntil for kort tid siden glemt hvordan jeg regner ut ting med penn og papir. Kalkulatorer og datamaskiner har gjort meg tilnærmet hjelpeløs, så her måtte det skjerpings til. Nå har jeg minnet meg selv på både ganging og deling med store tall, slik at jeg stiller noe sterkere i en matte-fight hvis det skulle dukke opp. Og i min nørdeverden er det ikke så usannsynlig at det gjør akkurat det.

Jeg har sett en hel episode av "Jakten på kjærligheten", men det vil jeg ikke si noe mer om. Fikk dessuten et plutselig behov for å gå og vaske meg.

Det var alt for nå. Imorgen tidlig står svømmetrening, styrketrening, AktivCore30 og SeniorStyrke på planen før klokken 11, så det begynner å bli på tide å finne loppekassa. God natt :)

fredag 27. januar 2012

Kjerringtrening?

Åh HEIANE så tungt aerobic egentlig kan være. Etter en periode fra like før jul og frem til nå hvor jeg har fokusert mest på styrke, bevegelighet og løping som supplement til svømmetreningen, hadde jeg igår min første aerobictime på en god del uker. For sikkerhets skyld skulle det også være 40 minutter med trinn - som en innøving til rulleringstimen jeg skal ha på lørdag. Og naiv som jeg var, trodde jeg det skulle gå helt fint. "Som å sykle", tenkte jeg.


Det var ikke som å sykle. Det var hardt på alle måter jeg hadde glemt at det kunne være hardt på. I utgangspunktet har jeg prøvd så godt jeg kan å legge programmet for denne timen opp som en "lilla" time, som på Aktiv365-språket betyr "Morsom og inspirerende kondisjonstrening med trinnkombinasjoner. Passer for deg som liker litt høyere krav til koordinasjon"." Men da min kropp ikke er designet for "høyere krav til koordinasjon", ender det jo opp med at trinnkombinasjonene blir litt enklere, og treningen dermed desto hardere. Så det kan jeg love alle som drister seg opp på Paradis lørdag morgen - dere får trent! Og det får jeg også. For den største utfordringen som gruppetreningsinstruktør, spesielt i sal, er å være stor og tydelig i bevegelsene, samtidig som du skal være i stand til å gi tegn og beskjeder, og det er døøøøøden. (Men gøy likevel!)

"Vi tar en liten drikkepause", er en setning jeg brukte unormalt mye igår. Selv til meg å være, for jeg er glad i vann. Men dette er altså bare en annen måte for instruktøren å skaffe seg en sårt etterlengtet pustepause, uten å miste ansikt av den grunn - vi skal jo være topptrente! Men det hjalp jammen ikke stort, for idag er jeg ikke bare øm i leggene (som jeg for øvrig forventet etter å ha trampet rundt på gulvet inn i evigheten og forbi), men helt knust i setemuskulaturen og sliten i ryggen. Og jeg trener 25-30 timer i uken i normale uker, så her er det snakk om rimelig god belastning. Men aerobic er jo selvfølgelig mye hva du gjør det til selv, og hvis du ikke liker å bli sliten, så klarer du sikkert det også, men hvis du vil bruke det til trening, så er ikke det bare effektivt for gamle kjerringer. Da går i så fall aldersgrensen for overgang til kjerring ved 25-års alder.

tirsdag 24. januar 2012

Ch-ch-ch-changes

Forandringer er skumle saker. Selv om jeg liker å prøve å late som jeg egentlig har en tilfreds "go-with-the-flow-attitude", tror jeg ikke at jeg lurer så altfor mange. De som kjenner meg vet at jeg er en av dem som får stigende puls og svettetokter bare facebook skifter design (og dette er noe de, til min store skrekk, gjør altfor ofte), og det sier seg selv at forandring på ting som er noe viktigere enn facebook gir enda sterkere utslag. Sånn som denne bloggen. Den SER kanskje lik ut, men Blogger har endret designet på administrasjonssiden, og da har ikke jeg turt å trykke meg innpå. Så dette er bare meg som sier hei, og at jeg prøver å tøffe meg opp til å skrive mer senere. :)

fredag 14. oktober 2011

Ready, Set, ACTION

Når eksamener og død og fordervelse fra eksamenstid endelig er over, er det på tide å begynne å tenke fremover igjen. Det tar alltid litt tid å ta seg inn igjen etter en sånn utladning som en eksamen er. Jeg har til og med lurt på om det tar lenger tid for meg, siden jeg kanskje leser litt mindre enn mange andre. Karma vil noen kalle det.

Den siste krampelesingen jeg hadde frem til praktisk øyeeksamen idag, ble til og med enda mer amputert av den enkle grunn at det eneste jeg klarte å tenke på var trening. Svømmetrening, styrketrening, løpetrening, you name it. Jeg har brukt de siste timene mens jeg har ligget i fosterstilling på sofaen til å visualisere og ikke minst fantasere om treningsdagen lørdag 15. oktober. :)

Planen lyder som følger:
7-9: Svøm
9.15-10: Styrkecoach Bergensvømmerne
11-12: Styrkecoach egen "kunde"
12-13: EGEN STYRKE! Woohoo! Ser for meg den sykeste ryggtreningen med blant annet hang-ups til utmattelse. Kunne ikke ha gledet meg mer, og det er tanken på DENNE treningen som har fått meg gjennom jernmangel, skadeproblematikk, og ikke minst eksamen.
SÅ:
16-17: Barry's Bootcamp!! Fullkropp og mølle. Bare for å være sikker på at jeg holder døgnrytmen og legger meg tidlig. Burde ikke være noe problem da jeg sovnet ca kl 19 forrige gang jeg var der. Når jeg i tillegg skyter meg selv i foten (eller ryggen) ved å trene styrke tidligere på dagen også, så er den saken biff. Nam. Biff.

Mulig jeg tar gledene på forskudd, men jeg sier det likevel: Back in business! :)

søndag 25. september 2011

Gjestetrening på Barry's Bootcamp Bergen :)


Søndag 25. september var Bergensvømmerne på Barry's Bootcamp for å prøve ut «Hollywoods best kept secret». Noen av oss hadde på forhånd lest litt om det, men vi var i stor grad likevel uvitende da vi troppet opp ved bystasjonen litt før kl 13. Vi trengte ikke å lure veldig lenge.

Tage Flugeim, som sammen med Linn Herland har hentet med seg konseptet over dammen fra USA, sendte oss opp på high tech-tredemøllene, og lot oss varme opp i ca 2 minutter. Derfra og ut var det hæla i taket og full rulle hele veien. Treningen Tage kjørte for oss gikk med 3 runder med 10 min med intervaller på møllen og 10 minutter med knalltøff styrke. Etter første runde med intervaller var jeg og Hanne enige om at vi gledet oss til å komme over på styrkedelen, og etter 10 minutter med styrke, kunne vi nesten ikke vente med å komme oss tilbake på møllen igjen. Og verken intervallene eller styrkedelen ble noe lettere etter hvert heller.

Opplegget var knallhardt, selv om man hele tiden fikk anledning til å tilpasse for eget nivå. Det var bare ingen som var interessert i å tilpasse noe særlig der vi hele tiden ble pushet, både av å kaste et blikk bort på hastigheten på tredemøllen til naboen, og ikke minst på grunn av de stadige motivasjonsropene til Tage. Det hele føltes som å ha en økt med personlig trener, bare at man gjorde det som et lag. Når vi i tillegg legger til belysning som om vi var på nattklubb, og herlig musikk som fikk deg til å yte enda litt ekstra, var det ikke rent lite treningsutbytte vi stod igjen med da 60 minutter hadde gått. Til og med Lise kunne understreke at hun for ca første gang i sitt liv hadde blitt skikkelig svett på en trening mens Simen på sin side trodde han fant en tørr flekk på t-skjorten sin mellom all svetten, noe som bare viste seg å være lyset som spilte han et puss.

Nå er det klart at det ikke kun holder at en trening er hard, da kunne man like gjerne ha gjort spensthopp kontinuerlig i en time og sett hvor sliten man hadde blitt av det. Det Bootcampen har i tillegg til sinnsykt effektiv trening er at det er så utrolig GØY å trene der. Hvis de andre instruktørene er i nærheten av like flinke som senterleder Tage, vil hver eneste trening være en lek, selv om det er den hardeste leken du noengang kommer til å oppleve. Dessuten bidrar stemningen fra belysningen og musikken til at dette blir en trening helt utenom det vanlige.

Etter hva jeg kunne se og høre under og etter treningen idag, føler jeg meg ganske sikker på følgende:
  • Samtlige av oss var laaaangt over gjennomsnittet slitne, og ikke minst svette
  • Samtlige av oss hadde det kjempekjekt
  • Samtlige av oss har lyst til å komme tilbake til Barry's Bootcamp Bergen

 Neste gjestetrening: Crossfit Bergen

onsdag 14. september 2011

Duftlys og flatpakker

Under en svipptur til Åsane for å fikse tv på Elkjøp i forrige uke, fikk jeg et flashback til en av de tidligere gangene jeg har befunnet meg på den siden av byen mellom de 7 fjell - IKEA-turen fra helvete.

Historien begynner som en helt vanlig dag kort tid etter man har flyttet til ny leilighet: Jeg skulle på IKEA for å kjøpe en hylle. So far so good. Jeg var til og med rimelig kjapp, og lot meg ikke distrahere fra målet mitt med turen, verken av søte puter eller fine lamper. Var selvfølgelig nær ved å gå på en smell i duftlysavdelingen, men gikk styrket gjennom kassen, med den tidligere omtalte hyllen som eneste kjøp, mildt sagt knallfornøyd med den minimale tidsbruken. Så begynte problemene.

Dersom man er på IKEA og anskaffer seg noe som er større enn... noe stort, (Beklager at metaforene ikke er på plass idag) bør man ha vært forutseende nok til å ha en plan for hvordan man skal bringe gjenstanden med seg hjem. Det hadde jeg også, for så vidt. "Jeg tar den under armen og legger den i midtgangen på bussen jeg!" Svenskesjappa skryter jo ustanselig av de flatpakkete vidundrene sine, så det var jo intet annet enn rimelig at jeg skulle klare å drasse den med meg et par hundre meter. Joda, flatpakket var den, men i dimensjonene hundre meter lang og akkurat litt for bred til at jeg kunne ta den under armen. I tillegg veide den like mye som en høygravid flodhest.

Jeg har aldri vært av typen til å gi opp, så jeg prøvde nå ca syv og et halvt tusen muligheter for å bære/trekke/drasse/kaste pakken bortover mot bussterminalen, men da jeg 2 timer, 3000 kcal, 8 telefonsamtaler til mamma, kompiser med bil (som var utenlands/på skolen/uten bil for øyeblikket), taxisentralen (handicaptaxien er opptatt), mamma et par ganger til, og ubegrensete mengder bannskap senere hadde forflyttet meg nøyaktig 17,26 meter nærmere målet, var det med såre muskler og tårer i øynene at jeg til slutt kastet inn håndkleet. Hvor var hverdagsheltene??

Heldigvis er min mamma verdens største hverdagshelt, så da veslejenta ringte en siste gråtkvalt gang og varslet om at hun skulle bosette seg på parkeringsplassen på IKEA, tok mor tak og tilbød seg å sponse hjemkjøring av hyllen. Det betydde ingenting at hjemkjøringen var betydelig dyrere enn den usle hyllen jeg hadde dratt for å kjøpe, da jeg hadde sanket nok sympatipoeng for ni liv etter å ha jukket hyllen frem og tilbake over asfalten i timesvis uten noen imponerende resultater å vise til.

Kort tid senere var transporten bestilt, jeg satt på bussen på vei hjem og kunne endelig puste lettet ut i visshet om tre ting:

  1. Flatpakking er kun praktisk dersom du har et kjøretøy å frakte pakkene hjem med. Helst et motorisert kjøretøy.
  2. En liten tur på IKEA er ALDRI en liten tur på IKEA. Du ender opp med å bruke hundrevis av kroner mer enn du hadde tenkt, enten det er på duftlys og servietter, eller for å motvirke arbeidsledighet for menn i tyveårene med førerkort klasse B.
  3. Jeg har verdens beste mamma!


onsdag 31. august 2011

Flinke Henriette

Norgesrekordholder på 50 fri for damer. Solstråle. Inspirator.

fredag 26. august 2011

Rusk i forgasseren

Mikrobølgeovn - check
Kontakt til mikrobølgeovn - negative

TV - check
Riks-TV-dekoder - check
Evne til å koble disse sammen - negative

Uttrykket: "Går det ikke med makt, så går det med mer makt", er lettest å bruke på ting du faktisk eier selv. Nå som Elin har kjøpt seg ny TV, og vi sliter litt med å få presset ting in CAM-porten eller hva det nå heter, så er jeg bittelitt ukomfortabel med å gi alt jeg har av kraft for å få det til. Elektriske gjenstander virker så skjøre, og hadde vi vært litt lure, så hadde vi snekret bildekassa i stedet. For å være helt ærlig, så hadde vi sikkert fått inn Riks-TV like bra på den.

Som jeg har nevnt tidligere, så bor vi ikke akkurat langt unna tv2-bygget, noe vi blant annet merker ved at Davy Wathne prøver å kjøre oss i hjel på vei til og fra jobb. Men er det da så mye å be om at vi skal få inn tv2 skikkelig? Vi mottar signaler fra arabiske såpeoperaer med større klarhet enn God Kveld Norge, noe som ikke hadde vært så altfor frustrerende hvis vi hadde kunnet arabisk, i og med at det sånn omtrentlig er samme greia, om du spør meg. Bortsett fra at Dorthe Skappel ikke akkurat kler seg i hijab.

Men tross alt er det med tv2 et kronisk problem hjemme hos oss. Det som derimot ikke er, eller i det minste ikke burde være, et kronisk problem er å få inn et eller annet. Hva som helst. Vi har prøvd lirking, små mengder brute force og litt kvinnelist, men er ikke helt i mål med greiene ennå. Planen nå er å gi det en dag eller to til, og deretter etterlyser vi en med ikke fullt så begrensede tekniske evner som det vi innehar her i Tøsegaten til å bidra med en hånd eller to. Lønnen vil hovedsakelig bestå av en varm kopp te, og litt hyggelig sosialt samvær med 4 ypperlige eksemplarer av sunn norsk ungdom. Okey, 3 sunne og Elin. ;)

Full søknad med bilde, samt CV, kan overleveres i kommentarfeltet.

torsdag 25. august 2011

AF - Anonyme Foredragsholdere

Hei, mitt navn er Siri, og jeg har et problem med å opptre i forsamlinger. Eller i det minste, har jeg hatt et problem med det. Nå er jeg for dum til å huske hvor ubehagelig det tidvis har vært, og dermed har jeg slått meg til ro med at det egentlig kan være ganske kjekt. Men som sagt - slik har det ikke alltid vært.

Barneskolen var ok, for der visste jeg alltid hva jeg ville si, og jeg likte ikke minst veldig godt å opptre og vise meg frem, enten jeg skulle synge eller danse eller snakke eller hva det skulle være. Hva alle andre syntes ga jeg blanke i. Disse herlige årene før selvbevisstheten slår inn...

Så kom ungdomsskolen, og plutselig ble det superviktig at de som fulgte med ikke syntes det du sa eller gjorde var teit. Haken ved dette er at ALLE er teite på ungdomsskolen! Lærerne er selvfølgelig teite, de i klassen som ikke er i din nærmeste sirkel er überteite, og de i den nærmeste sirkelen er sånn egentlig også rimelig teite, spesielt hvis de har flere miss sixty-bukser enn deg. Hvor uendelig teite foreldre er, har jeg ikke tenkt å gå inn på en gang. Det blir for teit.

Aaanyway, så måtte jeg jo likevel holde fremlegg på ungdomsskolen, ettersom "det er teit" etter sigende ikke er en god nok grunn til å slippe. Og selv om jeg syntes det var ubehagelig å være på utstilling, så skulle jeg likevel på død og liv gjøre ting annerledes enn alle andre, men du vet - fake it 'till you make it. Jeg tviler på at det er så altfor mange andre niendeklassinger som har valgt å ha årsprosjekt om Pokémon. Eller holdt engelskfremlegg med et knust pepperkakehus som scene og dinosaurkjeks med smurfestemmer som hovedpersonene. Ja, det finnes nok mer anonyme måter å gå frem på, spesielt i en periode hvor det å stikke seg frem er den 8. dødssynden. Det hele førte jo til at jeg forsøkte å jobbe litt med anonymiteten min på videregående, noe som gav meg squat å skrive om i dette innlegget - ergo hopper vi elegant over den biten.

De siste årene har jeg derimot oftere og oftere havnet i situasjoner hvor jeg ikke bare MÅ snakke foran andre, men jeg blir faktisk BETALT for å gjøre det. Og å stå foran noen med et budskap å formidle og vite at de som er der for å høre på deg faktisk ER DER FOR Å HØRE PÅ DEG, er ikke ok, det er ikke greit, det er faktisk ganske så fantastisk. Enten det gjelder å holde foredrag for juniorsvømmerne i BS-systemet, ha spinning- eller aerobic-timer, holde foreldremøter(!) eller hva det enn skulle være, så har det å være midtpunkt blitt noe som føles naturlig igjen. Den lille ekshibisjonisten i meg som stortrivdes i barndomsårene har begynt å titte frem igjen etter 15 år i dvale. Ikke et år for tidlig med andre ord.

Men jeg skulle faktisk et sted med dette innlegget, tro det eller ei. For de aller aller fleste har en liten ekshibisjonist i seg som bare verker etter å komme frem og bli sett, men man er så innmari redd for hva "alle andre" kommer til å si hvis man tør å stikke seg litt frem. Tipset mitt er rett og slett: "Get over it"! Kom over selvhøytideligheten og frykten for å gjøre feil! Alle gjør feil, og de fleste foredrag blir bare morsommere av det. Ingen liker dem som er (tilsynelatende) feilfrie, vi blir bare grønne av misunnelse og ønsker dem dit peppern gror. Nei, det er mye bedre å være ekte, og modig, og full av "feil", og jo fortere vi innser det, jo bedre har vi det med oss selv.

Mvh
Moralprekenkommisjonen

tirsdag 23. august 2011

5 ting du ALDRI skal kjøpe på Fretex

5: Klær som egentlig ikke passer, men som kan bli skikkelig kule når du bare får lagt dem opp/sydd dem inn/farget dem på nytt/sprayet vekk loftslukten med 100 liter Febreze. Med mindre du er special gifted, kommer det aldri til å bli gjort. Aldri. Ikke neste uke heller.
4: "Artige bøker" ved som f.eks. doboka, Kama Sutra, alt av Tracey Cox osv. Ja, de er artige i den forstand at de er underholdende å lese og bla gjennom. Problemet ligger mest i at du ikke aner hvem som har hatt dem/hvor de har vært/hva de har blitt brukt til tidligere.


3: Joggesko. Begrunnelse: Fordi du mest sannsynlig er glad i leddene dine, og derfor bør bruke sko som er tilpasset DEG. For ytterligere overtalelse, se punkt 5 og 4.


2: Undertøy. Trenger du en forklaring på denne, låner du mest sannsynlig pc'en til støttekontakten din for å lese dette innlegget.


1: Langermet magetopp i 70-tallets knæsjeste brune, gule og oransje nyanser. Nevnte jeg at den er av fløyel? Begrunnelse: Because it's WRONG!

Bildet av herligheten, samt av innehaveren følger.


lørdag 26. mars 2011

Inch by inch :)

Idag har vi ladet opp til NMs siste dag ved å se på Al Pacinos inspirasjonstale fra "Any Given Sunday". Dette gjorde vi også jevnlig under Øyvind Røsland, så det fremkalte gode minner. For ikke å glemme gåsehuden jeg alltid får når jeg ser den. En morsom og noe mindre seriøs motivasjonsfilm får dere av meg her:



:)

torsdag 24. mars 2011

Dette er den hårete mannen - Aaa-OH!

Det er ikke lett å alltid være på sitt beste akkurat når det gjelder. Ofte er det så mye som skal klaffe samtidig, at minst én av ca hundre ting ikke går helt som den skal. Veldig mye av trening for å bli god i en idrett handler om automatisering av de tingene som skal klaffe, slik at man slipper å bruke tid og krefter på å tenke, og i stedet kan fokusere på å gjøre, når det virkelig teller.

Det er fort gjort å komme på trening uten fullstendig fokus, og da er det også fort gjort å ta en hel del slappe vendinger, lurvete fraspark, eller startstup som minner mer om en liten traktor som blir kastet ned fra 10-meteren. Det er mange som kan ro seg inn igjen på ren styrke, heftig kondisjon eller rett og slett på pur faen, men det er likevel ingen tvil om at den som til slutt sitter igjen med både styrke, kondisjon, konkurransehode og klokkeklare detaljer vil trekke det lengste strået til slutt. Eventuelt være lengst fremme i innslaget.

Vi i BS forsøker å jobbe med disse tingene hver dag, og før eller senere (helst før) kommer det til å løfte oss langt opp og frem. Både som gruppe, og som individer. Første test på det blir kl 17 i kveld, da vi skal bruke kortbane-NMs første finaleøkt til å få ut det beste vi har inne akkurat nå. Vi er automatiserte. Vi er spente. Vi er klare! Er du?

onsdag 23. mars 2011

NM kortbane og litt inspirasjon

Imorgen braker det løs med vill og våt action i Nadderudhallen i Bærum. NM i svømming står for døren, og vi fra Bergensvømmerne har mer eller mindre akkurat ankommet hotellet vårt. Klokken 16 tar vi buss til svømmehallen, hvor de siste mentale og fysiske forberedelsene skal foregå. I skrivende stund er det under 18 timer til forsøkene begynner imorgen tidlig, og forventninger og utålmodighet blomstrer om hverandre som sommerfugler i magen.

Ventetiden vi har hatt frem til nå, har jeg brukt på litt nettsurfing, og da kom jeg tilfeldigvis over bloggen til Ida. Jeg får ofte spørsmål om hvordan jeg får tid til alt jeg gjør, med 25-30 timers trening per uke fordelt på svømming, styrke og basis/alternativt, deltidsjobb på treningssenter, fulltidsstudium i medisin og andre ting man ellers skulle ønske å bruke tiden sin på. Det blekner litt i forhold til Ida, som satser fullt på bodyfitness, studerer juss fulltid på 5.året, og jobber 100% stilling. DET står det respekt av!

Nå mener jeg selvfølgelig ikke å presse gjennom forventninger her, eller gjøre enda flere der ute syke av flink-pike-syndromet. Det jeg prøver å si er at innsats og viljestyrke nytter, og at man kan til ting man kanskje ikke en gang trodde var menneskelig mulig i hverdagen, bare man har den rette innstillingen!

Og til alle andre svømmere: Lykke til på NM i helgen! Dette blir king! :)

fredag 4. mars 2011

Give me more!

Det er ikke uvanlig å være veldig opptatt av enkelte ting, enten det er klær, sko, bøker, COD eller nesten hva som helst annet. Men i det siste har jeg oppdaget at jeg har utviklet en noe mer unormal besettelse. Jeg er avhengig av å ta kurs. I alt mulig. Kanskje spesielt trening.

Det begynte litt forsiktig før jul med at jeg skulle ta et grunnkurs på treningssenteret jeg jobber på. Dette kurset ønsker ledelsen at så godt som alle som jobber på senteret skal ha, så det var en grei beslutning å ta. Så fant jeg ut at jeg like greit kunne ta treningsveilederutdanningen i tillegg, siden det passet sånn helt ok inn i timeplanen min. Deretter meldte jeg meg på gruppeinstruktørutdanningen (aerobic/step/styrke i sal) i februar/mars, basistrenerkurs i april, sykkelinstruktørkurs i mai, og jeg finner sikkert et par ting til jeg har lyst til å gjøre før sommeren. Øverst på ønskelisten etter dette er Zumba- og Kettlebellskurs! :)

Heldigvis er jo ikke dette en spesielt destruktiv avhengighet, selv om jeg ofte er veldig veldig sliten etter de praktiske kurshelgene. Og jeg setter veldig pris på å ha høy kompetanse på et bredt spekter av treningstyper. Nå handler det bare om å få satt all kompetansen ut i praksis, så ikke alle de lure knepene faller i glemmeboken.



lørdag 2. oktober 2010

Egon Olsen Style

Idag er det et svømmestevne i sentralbadet som jeg gjerne skulle ha vært med på, men som jeg ikke får med meg av den enkle grunn at jeg har feber. Det finnes mange ulike grader av sykdom, men grensen jeg har satt for meg selv når det gjelder å ikke trene eller konkurrere går ved feber over 38 eller evt skade, noe som idag utelukker min deltakelse.

Akkurat nå ligger jeg i sengen oppgitt og full av selvmedlidenhet og sutrer over livets urettferdighet i eget selskap. Men det er i sånne situasjoner jeg må prøve å få vridd tankene over på andre ting. Selv om jeg er dødsgod til å synes synd på meg selv, er det også andre ting jeg kan. Treneren min sier for eksempel at alle endringer vi velger å gjøre i forhold til planen, gjør planen bedre. Det betyr at med å hvile idag har jeg ikke gått glipp av en stevnedag, men tjent en restitusjonsdag. Og når jeg først sitter med denne restitusjonsdagen, så kan jeg gjøre det beste ut av den. Jeg kan drikke varm toddy og gå med skjerf for halsen, jeg kan skylle nesen med saltvann og ha på meg tykke og gode sokker og fleecepledd med powerpuffjentene på, og jeg kan se på filmer og lese blader og sove og gjøre koselige ting til jeg blir frisk igjen.

Og DET tror jeg også vi kan kalle en plan.

Dagens sang: Karpe Diem - Sminke

fredag 16. juli 2010

F to the ERIE

Årets langbane-NM tok sykt på.

For det første blir man jo faktisk mer sliten av å svømme sakte, da f.eks. 100 fri på 1.01 i stedet for 59 tar (ingen bombe her) 2 sekunder lenger tid, og enhver som har svømt 100 fri en gang eller mer i sitt liv vet at man helst vil være uten de to siste sekundene. Da har man det ikke spesielt godt. I tillegg kommer den psykiske belastningen. Når man bruker 25-30 timer i uken på noe, både ønsker og forventer man gode resultater, og man blir ikke overraskende rimelig skuffet når disse resultatene uteblir. En av mine styrker er dog at jeg har en enorm indre motivasjon, så når det går dritt tenker jeg alltid at jeg kommer sterkere tilbake senere. Så til dere som leser dette: Jeg kommer sterkere tilbake senere.

Den opprinnelige planen var å komme sterkere tilbake allerede på NM-festen søndag kveld. Av ulike årsaker tok ikke ting akkurat fullstendig av for meg denne gangen, men jeg fikk i hvert fall testet at morsinstinktet mitt er intakt og at jeg fremdeles er i stand til å døgne, selv om russetiden min var over for lenge siden. 27 timer i strekk uten søvn er det lenge siden sist jeg hadde, noe jeg også har fått merke: Idag er det fredag, og første dag siden NM jeg har våknet av meg selv før kl. 10. Litt sliten og trøtt? Jepp.

Men det er sommerferie, og it's aaaaaaall good.